OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Informácie pre dopravcov

Obmedzenia nad 12 ton
Obmedzenia nad 12 ton
Akt. informácie o mýte
Akt. informácie o mýte
Aktuálne počasie na SK
Aktuálne počasie na SK

Definitívne znenie zmien platných od 1.1.2014 

http://uniadopravcov.wbl.sk/odsuhlasene_znenie.pdf

----------------------------------------------------------------------------------------------

Stanovisko NBS k lividácii poistných udalostí rozbitého čelného skla.


http://uniadopravcov.wbl.sk/stanovisko_nbs_pzp_vs._celne_skla.pdf

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zmeny podmienok prejazdu zahraničných motorových vozidiel cez územie Kazašskej republiky!

4. júla 2013 bol prijatý v Kazachstane nový zákon týkajúci sa cestnej dopravy.

 

Ministerstvo dopravy a spojov Kazašskej republiky oznamuje, že dňa 4. júla 2013 bol prijatý zákon  Kazašskej republiky č 132-V „ O zmene a doplnení niektorých legislatívnych aktov Kazašskej republiky týkajúcich sa dopravy“.

Uvedený zákon upravil podmienky prejazdu zahraničných motorových vozidiel cez územie Kazašskej republiky a trestné sankcie za nedodržiavanie právnych predpisov Kazašskej republiky.

1.       Kazachstan zavádza počítačom riadené sledovanie meranie hmotnosti a rozmerov motorových vozidiel v pohybe.

2.       Kazachstan zvýšil postihy za porušenie pravidiel použitia regulačného systému typového schválenia motorových vozidiel v Kazašskej republike vykonávajúcich medzinárodnú dopravu (preprava bez povolenia alebo osobitného povolenia, nevyplnené povolenie) až do 6000 USD.

V prípade, že sa zahraničný dopravca dopustí porušenia na území Kazašskej republiky, zaplatí pokutu na mieste, kde bolo porušenie spáchané.

V prípade odmietnutia zodpovednosti za vedené správne konanie môžu dopravné úrady takúto prepravu zastaviť a zakázať jazdu týchto vozidiel.

3.       Predaj povolení Kazachstanu na tranzit cez územie Kazašskej republiky zahraničným dopravcom z krajín s ktorými bola vykonaná výmena povolení je zrušený s účinnosťou od 1. januára 2014. (Toto ustanovenie týka sa aj Slovenskej republiky, pretože podľa platnej bilaterálne dohody o cestnej doprave má Slovenská republika k dispozícii dohodnutý počet prepravných povolení platných na prepravu tovaru po území Kazachstanu).

4.       Predaj povolení na nakládku tovaru z Kazašskej republiky je zrušený, alebo je takáto preprava povolená iba s povolením na tranzit cez územie Kazašskej republiky z počtu tých povolí, ktoré boli predtým vymenené v rámci stanoveného kontingentu.

5.       Poplatok za tranzitné povolenie pre dopravcov zo štátov s ktorými nebola vykonaná výmena povolení od 1. januára 2014 bude 250 USD. (Slovenských dopravcov sa toto ustanovenie netýka, pretože podľa platnej bilaterálne dohody o cestnej doprave má Slovenská republika k dispozícii dohodnutý počet prepravných povolení platných na prepravu tovaru po území Kazachstanu).

6.       Prepravy so sklápacími vozidlami s najväčšou povolenou hmotnosťou presahujúcou zákonom povolenú celkovú hmotnosť motorových vozidiel nie je dovolená s platnosťou od 1. januára 2015.

 

Osobitné povolenie pre nadmerné a nadrozmerné prepravy je možné získať v územných úradoch inšpekcie  dopravy, alebo v colných úradoch na  vstupných hraničných prechodoch do  Kazachstanu a na vonkajšej hranici colnej únie.

Spracoval dňa 1.8.2013 Ing. Jozef Antal

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Návrh na osadenie zákazových dopravných značiek zakazujúcich prejazd vozidlám s hmotnosťou nad 12 ton. (TT kraj)

Okrem značiek, ktoré navrhlo MDVRR SR žiadame osadiť DZ zakazujúce prejazd vozidiel nad 12 t na úsekoch:

 

1. Cesta II/572 v úseku Bratislava až po Dunajskú Stredu, križovatka s

III/57212 Vydrany.

 

2. Cesta II/590 Malacky - križovatka s II/500 a navrhujeme pokračovanie na ceste II/590 po križovatku s I/2.

 

3. Cesta II/506 od napojenia na I/63 až po Gabčíkovo napojenie na I/13.

 

4. Cesta II/504 od napojenie na II/499 po napojenie na I/51C Trnava.

 

Dovolím si Vás týmto požiadať o urýchlené stanovisko.

 

 

Ďakujem.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Návrh na osadenie zákazových dopravných značiek zakazujúcich prejazd vozidlám s hmotnosťou nad 12 ton. (KE kraj)

http://uniadopravcov.wbl.sk/obmedzenie_tranzitu_dopravy_na_spojniciach_vuc_-_navrh_v01.pdf

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Návrh na osadenie zákazových dopravných značiek zakazujúcivh prejazd vozidlám s hmotnosťou nad 12 ton. (BB kraj)

 

http://uniadopravcov.wbl.sk/nove_zakazove_znacky.pdf

http://uniadopravcov.wbl.sk/obmedzenie_tranzitu_dopravy_na_spojniciach_vuc_-_navrh_v01.pdf

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Navrhované zmeny v mýte.

Elektronický výber mýta - návrh opatrení k 1.1.2014

 

Národná diaľničná spoločnosť (ďalej aj “NDS”) spustila v roku 2010 elektronický výber mýta na vybraných úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy na území Slovenskej republiky (ďalej aj „SR“). Zavedením výkonového spoplatnenia na báze satelitnej technológie umožnila NDS lepšie a adresnejšie prerozdeľovať zodpovednosť za používanie a ničenie príslušnej cestnej infraštruktúry a životného prostredia, pretože uviedla do praxe tri základné pravidlá: (1) kto jazdí viac, zaplatí viac, (2) kto ničí viac, zaplatí viac a (3) kto znečisťuje viac, zaplatí viac.

 

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (ďalej aj „MDVRR“) pripravilo v spolupráci s NDS počas prevádzky mýtneho systému viacero optimalizačných opatrení. Na základe detailného posúdenia postojov a návrhov všetkých dotknutých strán (okrem MDVRR a NDS aj dopravcov, zástupcov vyšších územných celkov, predstaviteľov miest a obcí, ale aj samotných obyvateľov SR) sa MDVRR domnieva, že vhodným, optimálnym a efektívnym riešením viacerých problémov súvisiacich s cestnou infraštruktúrou SR bude implementácia komplexného balíka opatrení, ktoré budú mať dopad nielen na samotný výber mýta, ale predovšetkým na zvyšovanie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Jednotlivé opatrenia sú popísané v tomto dokumente.

 

1. Rozšírenie siete spoplatnených ciest

 

A.              6 ciest I. triedy

V rámci spoplatnenia ciest I. triedy MDVRR navrhuje na základe vykonaných analýz a porovnaní dopravných intenzít rozšíriť spoplatnenie na nižšie uvedených nespoplatnených cestách I. triedy v celkovom rozsahu 225,5 km.

 

 

 

Navrhované úseky ciest I. triedy:

•      I/51 Nitra - Hontianske Nemce (cca 58,3 km)

•      I/75 Nové Zámky - Dolné Semerovce (cca 53,6 km)

•      I/70 Kraľovany - Dolný Kubín (cca 11,2 km)

•      I/79 Slovenské Nové Mesto - Vranov nad Topľou (cca 41,5 km) s nadväzujúcimi cestami I/18 Vranov nad Topľou - Lipníky (cca 25,3 km) a I/15 Vranov nad Topľou - Stropkov (cca 35,6 km)

Hodnoty km v zátvorkách predstavujú spoplatnenú dĺžku na predmetnom úseku, pričom intravilány nie sú v týchto dĺžkach započítané.

 

B.              Diaľničné prejazdy D1 a D2 Bratislavou

Tento návrh predstavuje spoplatnenie diaľničných prieťahov úsekov diaľnic D1 a D2, ktoré sú v súčasnosti vyňaté zo spoplatnenej infraštruktúry, nakoľko sa nachádzajú v intraviláne hlavného mesta SR Bratislavy. Úseky, patria medzi najviac vyťažené nespoplatnené úseky v rámci SR. Princíp spoplatnenia prejazdu Bratislavou bude spočívať v tom, že platiť na týchto úsekoch budú len tí prevádzkovatelia nákladných vozidiel, ktorí budú Bratislavou len prechádzať, takže sa toto spoplatnenie nebude primárne vzťahovať na lokálnu dopravu alebo koncovú dopravu.

 

C.              Prejazdy intravilánmi

V súčasnosti je do vymedzených úsekov ciest podliehajúcich spoplatneniu elektronickým výberom mýta zaradených podľa platnej legislatívy 2 371 km pozemných komunikácií, z toho spoplatnených je 1 992 km. Rozdiel 379 km predstavujú predovšetkým časti vymedzených úsekov ciest, ktoré sa nachádzajú v mestách a obciach. Spoplatnené cesty I. triedy, na ktorých sa nachádzajú nespoplatnené úseky v mestách a obciach, sú na nasledovnom obrázku zobrazené čiernou a tmavošedou farbou. V prípade rozšírenia spoplatnenia ciest I. triedy aj o vyššie uvedených 6 úsekov ciest I. triedy, sa celkový počet km intravilánov ešte zvýši. Princíp spoplatnenia prejazdov mestami a obcami bude spočívať v tom, že platiť na týchto úsekoch budú len tí prevádzkovatelia nákladných vozidiel, ktorí budú mestami a obcami prechádzať, takže sa toto spoplatnenie nebude primárne vzťahovať na lokálnu dopravu alebo koncovú dopravu.

 

2.              Prerozdelenie emisných tried (spojenie EURO III a EURO IV)

Od spustenia prevádzky elektronického mýtneho systému dochádza vplyvom postupnej modernizácie vozového parku u poskytovateľov služieb v nákladnej doprave k prirodzenej ekologizácii nákladných vozidiel, čo je zobrazené v nasledujúcom grafe, ktorý porovnáva mesačné objemy prejazdených kilometrov podľa emisných tried. Dá sa očakávať, že výraznejšia diferenciácia sadzieb mýta môže prispieť k akcelerácii tohto vývoja. Ďalšou dôležitou informáciou v tejto oblasti je fakt, že na slovenských cestách sa začínajú pohybovať aj vozidlá s ekologickou triedou EURO VI, takže sa ako strategické do budúcnosti aj vzhľadom na zachovanie výberu mýta a trend znižovania sadzieb mýta pre ekologickejšie vozidlá javí preskupiť emisné triedy tak, aby EURO III a EURO IV spadali do jednej skupiny a EURO VI bude pridané do skupiny s EURO EEV, V.

 

3.              Zmena sadzieb mýta

Aktuálne platné sadzby mýta boli schválené v roku 2007. Podľa európskej legislatívy by mali sadzby mýta pokrývať oprávnené náklady na výstavbu, prevádzku a opravy ciest. Tieto náklady sa však v čase vyvíjajú a tak MDVRR a NDS navrhujú, aby sa relevantne upravili aj príslušné sadzby mýta.

 

A.              Diferenciácia sadzieb podľa emisných tried

 

B.         Zvýšenie sadzieb na cestách I. triedy

Sadzby mýta na cestách I. triedy sú v súčasnosti v porovnaní so sadzbami na diaľniciach a rýchlostných cestách v priemere nižšie o cca 25%, čo spolu s nespoplatnením intravilánov miest a obcí vytvára pre užívateľov spoplatnenej infraštruktúry vhodné podmienky na obchádzanie diaľnic a rýchlostných ciest po paralelných cestách I. triedy. Motivovať užívateľov, aby využívali predovšetkým diaľnice a rýchlostné cesty je možné dosiahnuť tak, že sa bude postupne znižovať rozdiel medzi sadzbami na cestách I. triedy a na diaľniciach a rýchlostných cestách. Toto smerovanie je nepriamo podporené aj zo strany EK, keď na cestách I. triedy schválila na pokrytie oprávnených nákladov maximálnu váženú sadzbu mýta vo výške 0,191 EUR/km a na diaľniciach a rýchlostných cestách schválila maximálnu váženú sadzbu mýta na úrovni 0,184 EUR/km.

 

 

4.              Zákaz jazdy nákladných vozidiel na vymedzených úsekoch ciest II. a III. triedy

Vzhľadom na narastajúce tlaky regionálnych samospráv na neustále sa opakujúce a čoraz viac znepríjemňujúce prejazdy ťažkej kamiónovej dopravy po cestách II. a III. triedy, kde podľa pravidiel cestnej premávky by tieto vozidlá nemali mať povolený prejazd, sa MDVRR a NDS dohodli na návrhu opatrení upravujúcich používanie uvedených typov komunikácií nákladnou kamiónovou dopravou nasledovným spôsobom:

·         Úseky  ciest II. a III. triedy, ktoré môžu slúžiť na tranzitné účely budú zaradené do siete vymedzených úsekov s nutnosťou vybavenia vozidiel palubnými jednotkami

·         Vymedzené úseky týchto ciest budú spoplatnené nulovou sadzbou

·         Vozidlá s palubnou jednotkou - v systéme budú zaznamenávané všetky transakcie a rozpoznané vymedzené úseky ciest, ktoré konkrétne vozidlo využilo, následne bude realizovaná tzv. rekonštrukcia jazdy prostredníctvom mediátora,

·         Vozidlá bez palubnej jednotky - kontrola prostredníctvom technických zariadení (napr. stacionárne a prenosné meracie zariadenia, dynamické váhy, kamery a pod.), ktoré môže obsluhovať správca výberu mýta, ním poverená osoba, pracovníci Policajného zboru SR (mýtna polícia alebo dopravná polícia) alebo napr. aj pracovníci mestských polícií, ktorí môžu kontrolovať zákazy vjazdu v mestách, cez ktoré prechádzajú vymedzené úseky ciest II. a III. triedy

·         ostatné podmienky (napr. nastavenie palubnej jednotky, jej používanie vo vozidle a pod.) budú rovnaké ako sú v súčasnosti (viď časť VI.)

 

5.              Zvýšenie pokút (za mýtne priestupky a porušenie zákona)

Výška pokút je druhým významným faktorom okrem objektívnej zodpovenosti, ktorý má významný vplyv na výšku výberu mýta a pokút na úseku mýta. Pokuty boli v roku 2011 legislatívne znížené o viac ako 50% z 1 655 EUR na 700 EUR pri najzávažnejšom priestupku - jazda bez úhrady mýta. To viedlo k medziročnému zvýšeniu počtu priestupkov pri hlavných priestupkoch o viac ako 20%. Tým sa jednoznačne preukázalo, že výška pokút a závažnosť porušenia platnej legislatívy má významný vplyv na ochotu platiteľov mýta vyhýbať sa plateniu mýta. Preto sa navrhuje opätovné zvýšenie pokút pri hlavných porušeniach zákona o elektronickom výbere mýta zo 700 EUR na 1 500 EUR v blokovom konaní a pri odmietnutí výzvy na zaplatenie  zavedenie osobitnej skutkovej podstaty so zvýšenou pokutou  2 000 EUR.

V súvislosti s pokutami na úseku mýta je potrebné brať do úvahy aj ďalší typ porušenia zákona a to je porušenie zákazu prejazdu pre vybraných cestách II. a III. triedy kde sa navrhuje  zvýšiť pokutu  na sumu do  1 500 EUR.

 

6. POTREBNÉ LEGISLATÍVNE ZMENY

1. Zákon o mýte – nahradí v súčasnosti platný zákon č. 25/2007 Z.z.

- zavedenie objektívnej zodpovednosti

- zvýšenie pokút mýta

 

V rámci zákona o mýte – novela zákona č. 8/2009 Z.z. zvýšenie pokút za porušenie zákazu vjazdu

 

2. Nariadenie vlády alebo vyhláška – nahradí v súčasnosti platné nariadenie vlády č. 350/2007 Z.z.

- sadzby mýta

 

3. Vyhláška - nahradí v súčasnosti platnú vyhlášku č. 529/2009 Z.z., ktorá bude upravovať vymedzené úseky diaľnic a ciest

- úprava doterajších vymedzených úsekov v rámci tzv.”optimalizácie výberu mýta”

- intravilány

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Podklady na rokovanie Slovenská republika – Ukrajina

o medzinárodnej cestnej doprave dňa  14. – 15. augusta 2013

 

Zloženie ukrajinskej delegácie:

 

Nie je zatiaľ známe.

 

Program rokovania:

           

Program rokovania nebol zatiaľ doručený, ale vychádzajúc zo skúseností z minulých rokov sa predpokladajú nasledovné body:

 

1.      Zahájenie rokovania, schválenie programu, informácia o zmluvnej základni,

2.      Výmena informácií o vývoji zahraničného obchodu a cestnej dopravy,

3.      Nákladná a osobná cestná doprava, určenie počtov povolení na rok 2013

            a predbežne na rok 2014,

4.      Rôzne.

 

1.           Zmluvná základňa

Medzinárodná cestná doprava medzi Ukrajinou a Slovenskou republikou sa uskutočňuje na základe Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave a Protokolu o doplnení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave z 15. júna 1995. Dohoda nadobudla platnosť 25. januára 2005 na základe článku 18 ods. 2 a protokol nadobudol platnosť 19. marca 2005 na základe článku 5.

 

V súvislosti s plnením dohody slovenská strana uvedie, že zaznamenala v uplynulom období  závažné porušenia dohody ukrajinskými dopravcami a bude žiadať stanovisko. ?????? O správaní sa ukrajinských kontrolných orgánov budú referovať zástupcovia ČESMAD -u Slovakia a UNAS v časti „Rôzne“. Slovenská delegácia bude reagovať na prípady porušení dohody alebo pravidiel pre používanie licencií CEMT, ktoré prednesie ukrajinská strana.

 

Podľa informácií z Ministerstva hospodárstva SR v súčasnosti sa v Rade EÚ prerokúva Návrh rozhodnutia Rady o podpise a predbežnom vykonávaní Dohody o pridružení medzi EÚ a Ukrajinou, ktorej súčasťou je aj Rozsiahla a hlboká dohoda o voľnom obchode (DCFTA). Tento návrh bol Rade EÚ oficiálne predložený začiatkom júna 2013. Konkrétne v Prílohe I návrhu rozhodnutia je kompletný text celej dohody, pričom text DCFTA je od strany 26 v časti Hlava IV. Problematika cestnej dopravy (vrátané železničnej a vnútrozemskej vodnej) sa rieši v článku 136 (strana 103), ktorý hovorí o tom, že vzťahy medzi EÚ a Ukrajinou v týchto druhoch dopravy sa budú riešiť v budúcich osobitných dohodách (odsek 1) a definuje tiež tzv. „standstill“ (odsek 2) t. j.  zmluvné strany v čase pred uzatvorením dohôd uvedených v odseku 1 tohto článku neurobia nič, v dôsledku čoho by sa podmienky vzájomného prístupu na trh stali viac obmedzujúcimi v porovnaní so situáciou existujúcou v deň pred nadobudnutím platnosti tejto dohody. Z uvedeného súčasne vyplýva, že do uzatvorenia potenciálnych budúcich dohôd medzi Ukrajinou a EÚ platia naďalej existujúce bilaterálne dohody medzi jednotlivými členskými krajinami EÚ a Ukrajinou.

 

Negociácie o dohode o pridružení medzi EU a Ukrajinou boli ukončené v decembri 2011, pričom text DCFTA bol oboma stranami parafovaný v júli 2012. Oficiálny podpis dohody sa predbežne predpokladá počas summitu EU s krajinami Východného partnerstva, ktorý sa uskutoční v dňoch 28.-29. novembra 2013 vo Vilniuse. Členské štáty EÚ a Ukrajina túto dohodu musia ratifikovať alebo schváliť v súlade so svojimi vlastnými postupmi. Táto dohoda nadobudne platnosť v prvý deň druhého mesiaca nasledujúceho po dni uloženia poslednej ratifikačnej alebo schvaľovacej listiny na Generálnom sekretariáte Rady Európskej únie.

Cieľom vzájomnej spolupráce medzi zmluvnými stranami v oblasti dopravy bude reštrukturalizácia a modernizácia ukrajinského odvetvia dopravy a postupná aproximácia smerom k prevádzkovým normám a politikám, ktoré budú porovnateľné s normami a politikami uplatňovanými v EÚ, a predovšetkým vykonanie opatrení stanovených v prílohe XXXII k tejto dohode, a to bez toho, aby tým boli dotknuté záväzky zmluvných strán, ktoré im vyplývajú z osobitných dohôd o doprave, ktoré medzi sebou uzavreli. Vykonávanie uvedených opatrení nesmie byť v rozpore s právami a povinnosťami, ktoré zmluvným stranám vyplývajú z medzinárodných dohôd, na ktorých sa zúčastňujú, resp. ktoré im vyplývajú z členstva v medzinárodných organizáciách.

Ukrajina sa zaväzuje postupne aproximovať svoje právne predpisy, aby tieto právne predpisy zodpovedali predpisom EÚ v ustanovenej časovej lehote spravidla do troch rokov od nadobudnutia platnosti dohody. V cestnej doprave ide hlavne o tieto predpisy:

 

- Smernica Rady 92/6/EHS z 10.2.1992 o zavedení a používaní zariadení obmedzujúcich rýchlosť pre niektoré kategórie motorových vozidiel v Spoločenstve;

- Smernica Rady 96/53/ES z 25.7.1996 stanovujúca pre určité cestné vozidlá prevádzkované v Spoločenstve, maximálne povolené rozmery vo vnútroštátnej a medzinárodnej doprave a maximálne povolené hmotnosti v medzinárodnej doprave;

- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/40/ES zo 6. mája 2009 o kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel (prepracované znenie);

- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/68/ES z 24. septembra 2008 o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru;

- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 z 15. marca 2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, ktorým sa menia a dopĺňajú nariadenia Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a zrušuje nariadenie Rady (EHS) č. 3820/85;

- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/22/ES z 15. marca 2006 o minimálnych podmienkach vykonávania nariadení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o právnych predpisoch v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy, a o zrušení smernice Rady 88/599/EHS;

- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2002/15/ES z 11. marca 2002 o organizácii pracovnej doby osôb vykonávajúcich mobilné činnosti v cestnej doprave;

- Smernica 2003/59/ES Európskeho parlamentu a Rady z 15. júla 2003 o základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov určitých cestných vozidiel nákladnej a osobnej dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3820/85 a smernica Rady 91/439/EHS a zrušuje smernica Rady 76/914/EHS;

- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 z 21. októbra 2009, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá týkajúce sa podmienok, ktoré je potrebné dodržiavať pri výkone povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy, a ktorým sa zrušuje smernica Rady 96/26/ES, články 3, 4, 5, 6, 7 (bez peňažnej čiastky finančnej spoľahlivosti), 8, 10, 11, 12,

13, 14, 15  a príloha I.

            Ak bude ukrajinská strana navrhovať liberalizáciu cestnej dopravy t.j. vykonávanie tranzitných a bilaterálnych prepráv v medzinárodnej nákladnej cestnej doprave bez prepravných povolení, slovenská strana uvedie, že SR je viazaná Zmluvou o fungovaní EÚ a poukáže na platnosť bilaterálnej dohody, v ktorej je zakotvený režim povolení. Slovenská strana so zmenou terajšej dohody neuvažuje a to aj s prihliadnutím na článok 136 návrhu dohody o voľnom obchode (DCFTA), ktorý hovorí o tom, že vzťahy medzi EÚ a Ukrajinou v týchto druhoch dopravy sa budú riešiť v budúcich osobitných dohodách. S liberalizáciou cestnej dopravy by muselo súhlasiť všetkých 28 členských štátov EÚ.

 

2. Výmena informácií o vývoji zahraničného obchodu

Ukrajina je považovaná zo strany EÚ a SR za dôležitého ekonomického partnera. Ide predovšetkým o spoluprácu v oblasti tranzitu energonosičov a v neposlednej miere závažným momentom vzájomnej spolupráce sú dodávky komodít z oblasti surovinovej základne, ktoré sú potrebné pre jednotlivé odvetvia hospodárstva SR.  Ukrajina je považovaná za významný a perspektívny trh pre slovenských výrobcov a exportérov tovarov a služieb.    

            Obchodný obrat sa ešte nedostal na úroveň roku 2008. Obchodná bilancia je nevýhodná pre SR.

 

Vzájomná obchodná výmena medzi SR a Ukrajinou

 

mil. EUR/rok

2008

2009

2010

 

2011

 

2012

 

I. Q 2013

I. Q

2013/2012

v %

Dovoz

   523,0

251,0

447,0

607, 8

593,3

166,1

111,6

Vývoz

  692,0

292,0

369,0

471,9

442,1

102,3

102,3

Obrat

1 215,0

543,0

    816,0

 1 079,7

 1 035,4

    268,4

107,9

Saldo

   169,0

  41,0

   - 78,0

- 135,9

- 151,2

    - 63,8

-

 

3.      Výmena povolení v medzinárodnej cestnej nákladnej a v osobnej doprave

Z pohľadu ukrajinských dopravcov nemá Slovenská republika až taký význam ako Poľsko (kontingent 200.000 tranzitných a bilaterálnych povolení) a Maďarsko (kontingent 40.000 tranzitných a bilaterálnych povolení).

Na rok 2012 bolo vymenených:

  1.500 ks povolení na prepravy z a do tretích krajín, v roku 2007 600 povolení,

12.000 ks jednorazových prepravných povolení platných na bilaterálne prepravy, v roku 2007 10.000 povolení,

18.000 ks jednorazových povolení platných na tranzit, v roku 2007 6.000 povolení.

 

K 31.12. 2012 bolo pre slovenských dopravcov vydaných:

 

   986 ks povolení na prepravy z a do tretích krajín, z celkového počtu vymenených povolení bolo využitých 80,1 %;

2.996 ks jednorazových prepravných povolení platných na bilaterálne prepravy, z celkového počtu vymenených povolení bolo využitých 32,7 %;

4.134 ks jednorazových povolení platných na tranzit, z celkového počtu vymenených povolení bolo využitých 21,9 %.

 

Na rok 2013 bolo predbežne vymenených:

  1.500 ks povolení na prepravy z a do tretích krajín,

12.000 ks jednorazových prepravných povolení platných na bilaterálne prepravy,

18.000 ks jednorazových povolení platných na tranzit.

 

K 30.06. 2013 slovenskí dopravcovia využili:

 

    344 ks povolení na prepravy z  a do tretích krajín, t.j. 22,9 % z celkového počtu vymenených povolení;

775 ks jednorazových prepravných povolení platných na bilaterálne prepravy, t. j. 6,4 % z celkového počtu vymenených povolení;

1.263 ks jednorazových povolení platných na tranzit, t. j. 7,0 % z celkového počtu vymenených povolení.

 

Počet povolení udelených ukrajinským dopravcom sa od roku 2007 v tranzite strojnásobil, pri bilaterálnych prepravách počet povolení vzrástol o 20 %. Systém elektronického výberu mýta v SR v roku 2011 zaregistroval na diaľniciach a cestách I. triedy 40 355 motorových vozidiel nad 12 ton evidovaných na Ukrajine, v roku 2012 zo bolo 47 525 motorových vozidiel nad 12 ton. Medziročne teda diaľnice a cesty I. triedy využilo o 17,8 % viac vozidiel evidovaných na Ukrajine.

 

Počet ukrajinských povolení, ktoré využili slovenskí dopravcovia od roku 2007 pri uskutočňovaní bilaterálnych prepráv neustále klesá. Potreba povolení slovenských dopravcov je vykrytá, slovenská strana preto nenavrhne žiadne zvýšenie. S prihliadnutím na návrh Dohody o pridružení medzi EÚ a Ukrajinou, ktorej súčasťou je aj Rozsiahla a hlboká dohoda o voľnom obchode (DCFTA), keď Ukrajina predpokladá nárast prepráv až na trojnásobok, slovenská strana môže kontingent tranzitných povolení zvýšiť. Pri tom treba mať však na zreteli obmedzenú kapacitu hraničných priechodov na hraniciach s Ukrajinou a stav cestnej infraštruktúry najmä v Prešovskom a Košickom kraji.  Zvýšené počty povolení treba však viazať z dôvodu ochrany životného prostredia a bezpečnosti cestnej premávky pre vozidlá EURO IV a EURO V, resp. EURO VI.

 

Do úvahy treba brať aj skutočnosť v počtoch licencií CEMT na rok 2013. Podľa konečných schválených podkladov zo sekretariátu ITF/CEMT v roku 2013 majú Ukrajinci 2 296 licencií (v roku 2012 mali 2276 licencií), z toho 300 licencií platných pre Taliansko,  670 platných pre Rusko.

 

Autobusová doprava

 

Vo vykonávaní medzinárodnej autobusovej dopravy sa v uplynulom období nevyskytli vážnejšie problémy.

Slovenskí dopravcovia prevádzkujú nasledovné linky pravidelnej autobusovej dopravy:

 

Prešov - Užhorod                   SAD Prešov, a. s.

Košice - Užhorod                   Eurobus, a. s. Košice

Michalovce - Užhorod            SAD Michalovce, a. s.

Svidník - Užhorod                  CK Eurotour Stropkov.

 

Dohoda medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave a Protokolu o doplnení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave z 15. júna 1995 nadobudla platnosť až 25. januára 2005 na základe článku 18 ods. 2 a protokol nadobudol platnosť 19. marca 2005 na základe článku 5. Dohoda a ani protokol neoslobodzujú dopravcov od platenia správnych poplatkov za udelenie dopravnej licencie (povolenia) na príslušný úsek na území toho ktorého štátu, preto treba dojednať spôsob úhrady správnych poplatkov pred vydaním dopravnej licencie (povolenia).

Slovenská strana bude informovať, že 1. marca 2013 nadobudlo účinnosť nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 181/2011 zo 16. februára 2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave a o zmene a doplnení nariadenia (ES) č. 2006/2004 (Ú. v. EÚ L 55, 28.2.2011). Toto nariadenie sa vzťahuje aj na medzinárodnú pravidelnú autobusovú dopravu a na medzinárodnú príležitostnú prepravu cestujúcich. Vzťahuje sa aj na ukrajinských dopravcov. Obe strany si vymenia názory a prípadne dojednajú ďalší postup, pretože Slovenska republika a Ukrajina sú zmluvnými stranami Dohovoru o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej preprave cestujúcich a batožín (CVR). Ustanovenia o náhrade škody v nariadení (EÚ) č. 181/2011 a v Dohovore CVR sú rozdielne.

 

            Slovenská strana víta pristúpenie Ukrajiny k Dohode o medzinárodnej príležitostnej preprave cestujúcich autokarmi a autobusmi (dohoda Interbus), ktorú podpísali všetky členské štáty EÚ a Moldavsko, Turecko, Albánsko, Macedónsko, Bosna a Hercegovina a Čierna Hora. Pristúpením Ukrajiny k tejto multilaterálnej dohode sa otvorili nové možnosti spolupráce dopravcov v tzv. zájazdovej doprave, čo môže mať pozitívny dopad na rozvoj cestovného ruchu. Vo vzájomných vzťahoch v príležitostnej preprave cestujúcich autobusmi sa teda nebude postupovať podľa článku 5 Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave a Protokolu o doplnení Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave ale podľa dohody INTERBUS.

 

Do teraz sa v nepravidelnej autobusovej doprave vymieňali autobusové povolenia na prepravy uvedené v odseku 3 Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Ukrajiny o medzinárodnej cestnej doprave a pre jazdy prázdnych autobusov na účely zabezpečenia následnej prepravy osôb v prípade technických porúch a dopravných nehôd autobusov. Treba posúdiť, či tieto druhy prepráv cestujúcich sú pokryté dohodou INTERBUS, ak áno nebude potrebná žiadna výmena autobusových povolení. Treba však dojednať postup udeľovania povolení na každú príležitostnú dopravu, ktorá nebola liberalizovaná podľa ustanovení článku 6  dohody INTERBUS.

 

Obe delegácie si vymenia názory na prípravu multilaterálnej dohody o medzinárodnej pravidelnej autobusovej doprave cestujúcich (OMNIBUS) , ktorá sa pripravuje v rámci EHK OSN.

 

4.        Rôzne

 

Slovenská strana bude informovať ukrajinskú stranu o najnovších legislatívnych zmenách v oblasti cestnej dopravy  a o zavedení elektronického mýta.

 

Zástupcovia ČESMAD- u a UNAS budú referovať o problémoch slovenských dopravcov na území Ukrajiny.

 

 

V Bratislave, dňa 11.07.2013

Spracoval: Ing. Jozef Tisovský, PhD.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dôležité info pre dopravcov jazdiacich do Belgicka !

Informácie ziskate kliknutím na link umiestnený pod týmto odkazom.

http://uniadopravcov.wbl.sk/belgicko.pdf

----------------------------------------------------------------------------------------------------

SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO VÝBERU MÝTA V MAĎARSKU.

 

OD 1. JÚLA 2013 SA AJ V MAĎARSKU ZAVEDIE SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO VÝBERU MÝTA NA ZÁKLADE PREJDENEJ VZDIALENOSTI, ktorý sa týka vyznačených úsekov maďarskej cestnej siete _(diaľníc, ciest pre motorové vozidlá a ciest 1. triedy)_ v celkovej dĺžke 6513 km. Systém zvaný HU-GO vyhovuje technologickým požiadavkám Európskej únie a smernici Európskej služby elektronického výberu mýta _(EETS)._

POVINNOSŤ ÚHRADY MÝTA NA ZÁKLADE PREJDENEJ VZDIALENOSTI SA VZŤAHUJE NA NÁKLADNÉ MOTOROVÉ VOZIDLÁ S NAJVÄČŠOU PRÍPUSTNOU CELKOVOU HMOTNOSŤOU NAD 3,5 T (t.j. terajších kategórií vozidiel D1 a B2 SA NETÝKA!) Sadzba mýta na základe prejdenej vzdialenosti závisí od typu cesty, _(diaľnica, cesta pre motorové vozidlá alebo cesta 1. triedy), _od kategórie vozidla_ (J2, J3, J4) _a od emisnej triedy vozidla. 6513 km dlhá cestná sieť, na ktorú sa vzťahuje systém HU-GO, prakticky zakryje trate vhodné pre nákladnú dopravu, preto nie je možné vyhnúť sa úhrady mýta.

POPLATOK ZA POUŽÍVANIE CESTY FT/KM S DPH

 

KATEGÓRIA VOZIDLA

J2

J3

J4

DIAĽNICA A CESTA PRE MOTOROVÉ VOZIDLÁ

CESTA 1. TRIEDY

DIAĽNICA A CESTA PRE MOTOROVÉ VOZIDLÁ

CESTA 1. TRIEDY

DIAĽNICA A CESTA PRE MOTOROVÉ VOZIDLÁ

CESTA 1. TRIEDY

A (≥ EURO III.)

42,41

18,04

59,52

31,23

86,70

54,07

B (EURO II.)

49,89

21,23

70,02

36,75

108,38

67,60

C (EURO I.)

57,38

24,41

80,53

42,26

130,06

81,11

 

VLÁDA MAĎARSKEJ REPUBLIKY POVERILA ŠTÁTNU SPOLOČNOSŤ PRE SPRÁVU DIAĽNÍC S.R.O. (ÁAK) ZABEZPEČENÍM FUNKCIE MÝTNEHO ÚRADU A POSKYTOVANÍM SLUŽBY VÝBERU MÝTA, SPOLOČNOSŤ VŠAK BUDE MAŤ DÔLEŽITÚ ÚLOHU AJ V PODPORE KONTROLY.

AKO SA DÁ PODAŤ V NOVOM SYSTÉME VÝKAZ O MÝTE?

V SYSTÉME HU-GO SÚ DVE MOŽNOSTI NA PODANIE VÝKAZU O MÝTE:

 

(1) Pomocou palubného zariadenia (prostredníctvom maďarského sprostredkovateľa)

(2) Vopred zakúpeným lístkom na konkrétnu trasu

TREBA ZDÔRAZNIŤ, ŽE ZÍSKAŤ PRÁVO NA POUŽITIE SPOPLATNENÝCH ÚSEKOV JE BEZ REGISTRÁCIE U MÝTNEHO ÚRADU _(ŠTÁTNA SPOLOČNOSŤ PRE SPRÁVU DIAĽNÍC S.R.O. - ÁAK ZRT.)_ MOŽNÉ IBA DRUHÝM SPÔSOBOM, ČIŽE ZAKÚPENÍM LÍSTKU NA KONKRÉTNU TRASU. MOŽNOSŤ REGISTRÁCIE SA OTVORÍ PREDPOKLADANE 20. JÚNA 2013 NA ZÁKAZNÍCKOM PORTÁLI SYSTÉMU (WWW.HU-GO.HU [1]) A NA VYZNAČENÝCH PREDAJNÝCH MIESTACH.

1.      POUŽITIE SPROSTREDKOVATEĽOV

Pre tých, ktorí často používajú domáce spoplatnené úseky, môže byť pohodlným riešením SPÔSOB VYKAZOVANIA POMOCOU PALUBNÉHO ZARIADENIA, KTORÉ ZABEZPEČUJÚ maďarské firmy, poskytujúce prevažne služby sledovania vozidiel, tzv. SPROSTREDKOVATELIA. Predpokladom jeho použitia je predchádzajúca registrácia u mýtneho úradu _(ÁAK)_ a uzavretie zmluvy s jedným sprostredkovateľom.

 

POUŽÍVATELIA MÔŽU PLATBU USKUTOČNIŤ V REŽIME PREDPLATENÉHO MÝTA (PREPAID), TO ZNAMENÁ, ŽE BEŽNÝ ÚČET ZALOŽENÝ PRI REGISTRÁCII _(a vedený mýtnym úradom, čiže ÁAK)_ MUSIA VOPRED DOBIŤ. Tento kredit im totiž zabezpečuje krytie na používanie spoplatnených ciest.

2.      LÍSTOK NA KONKRÉTNU TRASU

POUŽÍVATELIA CIEST BUDÚ MAŤ MOŽNOSŤ VOPRED NAPLÁNOVAŤ SVOJU TRASU na zákazníckej internetovej stránke systému HU-GO (_na stránke www.hu-go.hu [1], ktorá onedlho začne fungovať_), alebo u termináloch (_kioskoch_) na predajných miestach, ktoré budú založené v krajine (_zákaznícke centrá, distribútori_). K tomu bude potrebné popri vyznačení začiatočného a koncového bodu na mape _(ako aj maximálne štyroch bodov trasy)_ zadanie najdôležitejších údajov o vozidle _(EČV, krajina registrácie, emisná trieda, počet náprav, najväčšia prípustná celková hmotnosť, vyhlásenie o zákaze kamiónovej dopravy, výška vozidla, atď.)._

LÍSTOK NA KONKRÉTNU TRASU TREBA V KAŽDOM PRÍPADE ZAKÚPIŤ PRED POUŽITÍM SPOPLATNENEJ CESTY _(dá sa zaobstarať maximálne 30 dní vopred)_. LÍSTOK NA KONKRÉTNU TRASU zakúpený vopred bude platný 2 kalendárne dni, lístok na konkrétnu trasu zakúpený bezprostredne pred použitím spoplatneného úseku bude platný do konca nasledujúceho kalendárneho dňa, a v oboch prípadoch POSKYTNE PRÁVO VÝLUČNE NA JEDNORÁZOVÉ POUŽITIE NAPLÁNOVANEJ TRASY.

Táto služba je výhodná pre tých, ktorí chcú požívať spoplatnené cesty Maďarska nepravidelne, ale to na vopred naplánovaných trasách. Riešenie funguje podobne ako v Nemecku, dôležitý rozdiel však spočíva v tom, že nezaregistrovaní zákazníci môžu mýto uhradiť v zákazníckych centrách alebo v pokladni u distribútorov, a nie prostredníctvom terminálu.

 

ZÁKAZNÍCKE CENTRÁ A PREDAJNÉ MIESTA

 

Štátna spoločnosť pre správu diaľníc s.r.o. bude očakávať zákazníkov s účelom administrácie a predaja v súvislosti so systémom HU-GO celkove v 20 zákazníckych centrách. Pritom sa otvoria ďalšie 3 predajné miesta v blízkosti hraničných priechodov Hegyeshalom a Rajka _(možnosti platby: forint a euro, banková karta, palivové karty zmluvných partnerov)_.

Spoločnosť okrem toho vybuduje po celej krajine rozsiahlu sieť distribútorov so skoro 1700 predajnými miestami, pokrývajúcu aj hraničné priechody. U časti týchto distribútorov bude popri zakúpení lístkov na konkrétnu trasu aj možnosť na zaobstaranie palubných zariadení domácich sprostredkovateľov.

Okrem horeuvedených bude možné lístok na konkrétnu trasu zakúpiť aj cez zákaznícky portál HU-GO www.hu-go.hu [1], ktorý onedlho začne fungovať).

KONTROLA PLNENIA MÝTNEJ POVINNOSTI

V maďarskom systéme elektronického výberu mýta sa kontrola oprávnenosti používania cesty bude konať v podstate pomocou PEVNE INŠTALOVANÝCH KONTROLNÝCH STANÍC (PORTÁLOV) a MOBILNÝCH KONTROLNÝCH ZARIADENÍ umiestnených v prepravných prostriedkoch (_bez zastavenia premávky_). Technická infraštruktúra, doplňujúca a rozširujúca súčasný systém kontroly ÁAK bude v plnej miere schopná pozbierať údaje potrebné pre zisťovanie spoplatnenosti vozidiel aj za rôznych poveternostných a svetelných podmienok, v noci aj cez deň.

PEVNE INŠTALOVANÉ KONTROLNÉ STANICE spoznajú a zachytia všetky dôležité údaje vozidiel prechádzajúcich cez úseky, ktoré sledujú (_fotografia, krajina registrácie, EČV, počet náprav, atď._). MOBILNÉ KONTROLNÉ ZARIADENIA umiestnené v prepravných prostriedkoch sa od pevných portálov líšia v tom, že môžu kontrolovať vozidlá na ľubovoľnom mieste spoplatnených komunikácií, v premenlivých, vopred nepredvídateľných časových úsekoch a miestach.

Údaje získané prostredníctvom hore popísaných zariadení a identifikácia typu vozidla na základe týchto údajov umožňujú jednoznačné zistenie toho, aké mýto má dané vozidlo na danom úseku zaplatiť.

V rámci maďarského systému elektronického výberu mýta na základe prejdenej vzdialenosti bude k dispozícii okrem súčasných kontrolných zariadení ďalších 74 KUSOV NOVÝCH PEVNÝCH KONTROLNÝCH STANÍC a 45 KUSOV NOVÝCH MOBILNÝCH KONTROLNÝCH ZARIADENÍ, ktoré pomôžu priebežne kontrolovať mýtnu oblasť rozšírenú na celú krajinu a podporujú plnenie úradných funkcií. Zákrok voči neoprávneným používateľom ciest bude úlohou Polície, za týmto účelom dostane orgán 50 kusov nových mobilných pokutovacích jednotiek. Navyše na výstupnej strane hraničných priechodov, používaných dotyčnými vozidlami sa zariadia ďalšie kontrolné body. AKO SANKCIA ZA NEOPRÁVNENÉ POUŽITIE CESTY BUDE ULOŽENÁ SPRÁVNA POKUTA.

V prípade zistenia priestupku MÔŽE BYŤ SPRÁVNA POKUTA ULOŽENÁ DVOJAKÝM SPÔSOBOM:

· v prípade miestnej kontroly – formou zastavenia vozidla – voči používateľovi cesty;

· bez zastavenia na mieste, uplatnením princípu tzv. objektívnej zodpovednosti voči majiteľovi/prevádzkovateľovi vozidla zaregistrovanému v evidencii vozidiel.

V prípade zahraničných subjektov sa môže pokuta uložená bez zastavenia na mieste vyberať aj dodatočne, t.j. keď sa neoprávnený používateľ cesty najbližšieho vráti do krajiny.

ĎALŠIE INFORMÁCIE

Podrobné informácie nájdete na zákazníckej stránke systému HU-GO: na portáli www.hu-go.hu [1], ktorý onedlho začne fungovať, osobne si môžete informácie vyzdvihnúť v zákazníckych centrách ÁAK.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

image                                                                                               

Tlačová správa

 

Bratislava, 26. februára 2013

 

                    Každé železničné priecestia je označené

                    jedinečným identifikačným číslom

 

Z dôvodu pretrvávajúcich problémov s bezpečnosťou na železničných priecestiach - časté strety účastníkov cestnej premávky s dráhovými vozidlami so smrteľnými následkami a materiálnymi škodami a v snahe čo možno v maximálnej miere zabezpečiť rýchlu a účinnú pomoc, Železnice Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom vnútra SR a Integrovaným záchranným systémom v SR, pristúpili k zavedeniu systému označovania železničných priecestí jedinečným identifikačným číslom (JIČ) na celoštátnych a regionálnych železničných dráhach vo vlastníctve štátu.

 

Označovanie priecestí je v praxi v ŽSR zavedené od júna 2012. Za prvé 3 mesiace fungovania sme zaznamenali 5 prípadov, keď občania využili možnosť nahlásiť mimoriadnosť na železničnom priecestí s využitím jednotného identifikačného čísla. V 3 prípadoch išlo o nahlásenie poruchy zabezpečovacieho zariadenia, v 2 prípadoch o nahlásenie nehody na železničnom priecestí. Vďaka JIČ tak pracovníci ŽSR ako aj zložky Integrovaného záchranného systému (IZS) či polície mohli efektívnejšie reagovať na mimoriadnosti a v prípade potreby rýchlejšie zasiahnuť.

 

Prínosom JIČ je zvýšenie bezpečnosti cestnej a železničnej dopravy na železničných priecestiach a následne spoľahlivé fungovanie spolupráce pri identifikácii priecestí pri nehodových udalostiach  a pre zvýšenie bezpečnosti na železničných priecestiach.

 

JIČ a jeho popis:

Podstatou tohto systému je pridelenie JIČ ku každému železničnému priecestiu (zabezpečené aj nezabezpečené), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému priecestiu je priradená databáza údajov: telefónne číslo výpravcu a dispečera (príp. správcu vlečky), názov traťového a definičného úseku, železničná poloha priecestia v km, údaje o elektrifikácii, triede a čísle pozemnej komunikácie, cestná km poloha a cestné číslo križovania s traťou, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška, poznámka. Tieto údaje sú poskytované Integrovanému záchrannému systému a polícii. Po pridelení čísla je priecestie označené samolepiacou fóliou z retroreflexného materiálu. Táto sa prednostne nalepuje na stranu výstražného kríža (Dopravné značky A 30a, A 30b) zo strany od železničnej trate. V prípade poškodenej dopravnej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od koľaje. Nálepka má skutočnú výška písma 33 mm, celková dĺžka textu je 150 mm, farba písma je čierna na bielom podklade. Okraj okolo písma je 5 mm. Skutočný rozmer nálepky 43 mm x 160 mm.

 

SP2727

 

 

image

 

Uplatnenie JIČ v praxi:

V prípade vzniku nehody na železničnom priecestí resp. v prípade uviaznutia vozidla alebo inej mimoriadnej udalosti v oblasti nebezpečného pásma na železničnom priecestí, je možné túto skutočnosť telefonicky oznámiť na IZS (linka 112), alebo políciu (linka 158). Následne operátor IZS alebo polície telefonicky takúto udalosť oznámi určeným zamestnancom ŽSR (dispečer, výpravca), ktorí vykonajú potrebné prevádzkové a dopravné opatrenia resp. zabezpečia zastavenie dopravy na príslušnom traťovom úseku železničnej trate.

 

Postup ohlásenia mimoriadnosti na priecestí:

 

1.     Osoba, ktorá spozoruje na železničnom priecestí nehodu, resp. inú nebezpečnú situáciu, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť na železničnej trati alebo v blízkosti priecestia, zavolá na „IZS SOS linku 112“, alebo na „políciu linku 158“ pomocou mobilného telefónu resp. miesta najbližšieho telefonického spojenia. Súčasne nahlási službukonajúcemu operátorovi aj JIČ priecestia – napr. SP2727. Každé priecestie je označené písmenami SP (slovenské priecestie) a 4 - miestnym číslom.

 

2.      Z databázy údajov zasielaných na IZS a PZ SR operátor podľa JIČ lokalizuje dotknuté priecestie. Z databázy údajov zistí telefónne číslo a upozorní príslušného výpravcu alebo dispečera s požiadavkou na prijatie potrebných opatrení pre zamedzenie nehodovej udalosti    (napr. zastavenie vlaku, vypnutie trakčného vedenia a pod.).

 

3.     Operátor má k dispozícii aj ostatné potrebné údaje (GPS súradnice, elektrifikácia trate,   názov komunikácie, železničný km, cestný km, príp. iné). Operátor pošle na výjazd IZS a nehodu následne oznámi polícii. 

 

 

Databáza údajov:

Databázu údajov o železničných priecestiach zasielajú ŽSR na dohodnutý zoznam adresátov (IZS, PZ SR) pravidelne raz za týždeň, pričom aktualizácia prebieha on-line a zasielaná je vždy najaktuálnejšia zostava s údajmi o priecestiach.

 

_____________________________________________________________________________

 

S nápadom jednotnej identifikácie železničných priecestí prišla Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jednou z ich hlavných priorít je zvyšovanie bezpečnosti na železničných priecestiach, v dôsledku čoho bol navrhnutý aj systém číslovania železničných priecestí v Českej republike, ktorý umožňuje ich jednotnú, jednoduchú a jednoznačnú identifikáciu. Systém je na českých tratiach v prevádzke od 1. augusta 2009.

 

***

Informácie poskytla:

Mgr. Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR

Tel.: 02/2029 7582, 0903 244 460, e-mail: pavlikova.martina@zsr.sk

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Stanovisko BBSK k nižšie uvedeným pripomienkam UNASu

Dobrý deň.

Samozrejme Vaša požiadavka o udelenie výnimky má logiku. Požiadal som ľudí, zodpovedných o túto oblasť, aby to riešili.

Čo sa týka výšky dane z motorových vozidiel, náš kraj má pre dopravcov najvýhodnejšie sadzby zo všetkých krajov. Aj navrhovaná úprava udží náš kraj v oblasti najvýhodnejších krajov. Náš návrh sme prekonzultovali s ČESMADom a našli sme u nich pochopenie. Máme v našej správe najviac ciest zo všetkých krajov, ale vyberieme najmenšiu čiastku. Táto úprava bude poslednou pred tým, ako od 1.1.2014 verím dôjde k celoslovenskému riešeniu, ktoré bude komunikované s dotknutými stranami.

Moja iniciatíva v tejto oblasti vedie k tomu, aby v budúcnosti určoval tieto sadzby štát a aby došlo k spravodlivejšiemu prerozdeleniu daní.

Dnes napríklad Bratislava vyberie z tejto dane takmer 34 mil.€ a B.Bystrica 12 mil.€. Pritom Bratislavský kraj má vo svojej správe okolo 540 km ciest a 110 mostov a B.B kraj takmer 2500 km ciest a 1050 mostov, z ktorých je viac ako 70 v kritickom stave. Potom v jednom kraji z prebytku strihajú pásky na aktivitách, ktoré nesúvisia s dopravou, v ostatných krajoch vybratá čiastka absolútne nestačí na pokrytie potrieb v oblasti dopravy.  Keby dnešná situácia pokračovala, nebolo by o chvíľu na  Slovensku okrem Bratislavy po čom jazdiť, lebo len v našom kraji potrebujeme 250 mil.€ na rekonštrukciu ciest a máme k dispozícii 11 mil.

a v tom je už aj zimná a letná údržba.

Rád by som Vás informoval, že v tejto oblasti od čias, kedy štát presunul zdevastované cesty II. a III. triedy neurobil nikto nič. Teraz sme konečne na ceste, aby sme sa pohli dopredu. Naše postupy sú podložené odbornými analýzami a samozrejme výsledok bude komunikovaný so všetkými dotknutými stranami.

 

S pozdravom

V. Maňka

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pripomienky - 2. časť

B A N S K O B Y S T R I C K Ý S A M O S P R Á V N Y K R A J
Predseda : p. Ing. Vladimír Maňka
Námestie SNP 23
974 01 Banská Bystrica

v Dunajskej Strede, dňa 4.12.2012

VEC: Pripomienka k návrhu VZN BBSK č. 21/2012 o dani z motorových vozidiel.

 

Váž p. Predseda.

Na základe nášho predchádzajúceho zamietavého stanoviska k zvyšovaniu dane z motorových vozidiel, by sme Vás chceli požiadať ešte o jeden dodatok k návrhu VZN 21/2012. 

Nakoľko zákon povoľuje VÚC oslobodiť od dane aj ďalšie vozidlá okrem zákonom stanovených, žiadame Vás o výnimku pre vozidlá nachádzajúce sa mimo územia Slovenskej republiky tak, ako to bolo počas predchádzajúcich rokov. 

Vozidlo nachádzajúce sa počas celého zdaňovacieho obdobia mimo územia Slovenskej republiky je od dane z motorových vozidiel podľa článku II. tohto návrhu VZN oslobodené .

Bol by to pre náš sektor minimálny ústupok voči zvýšeniu daní, ktoré už aj tak máme najvyššie z okolitých krajín nehovoriac o ďalších príspevkoch k podnikaniu v doprave. 
Chápeme pritom aj problémy s financiami vo VÚC, avšak sme za to, aby sa hľadali aj iné zdroje ako zvyšovanie daní sektoru, ktorý prispieva značnou čiastkou do rozpočtu nielen VÚC ale aj štátu .

Nežiadame to preto, aby sme si prilepšili, naopak, žiadame to preto, aby sme prežili.


Veríme, že aspoň tento návrh bude z Vašej strany pochopený a aj zrealizovaný, za čo vopred ďakujeme . 


S pozdravom ÚNIA AUTODOPRAVCOV SLOVENSKA -UNAS

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pripomienky - 1. časť

B A N S K O B Y S T R I C K Ý S A M O S P R Á V N Y K R A J
Predseda : p. Ing. Vladimír Maňka 
Námestie SNP 23
974 01 Banská Bystrica 

V Dunajskej Strede, dňa: 30.11.2012 

VEC: Pripomienka k návrhu VZN BBSK č. 21/2012 o dani z motorových vozidiel.


Váž. p. Predseda.

S nevôľou a rozčarovaním vnímame snahu VÚC v B. Bystrici navýšiť sadzby dane z motorových vozidiel pre rok 2013. Vnímame problém VÚC a jej boj s nedostatkom finančných prostriedkov, no na strane druhej sme jediným odvetvím, ktoré platí za cesty dvojnásobné dane. Pôvodný výber dane za cesty, tzv. „Cestná daň“, bol zámenou slovíčok zmenený na daň za vozidlo používané na podnikanie. Prepáčte mi, ale sme jediní kto používa nástroj na podnikanie? Skúste následne zdaniť poľnohospodárov za použitie pluhu, strojárov za použitie sústruhu či frézy a pod. Našou snahou je podnikať a odvádzať štátu dane, no je potrebné vytvoriť tomu podmienky. 
Bohužiaľ od doby zavedenia mýta naša konkurencieschopnosť na medzinárodnej úrovni (nielen oproti krajinám bývalej V4) klesla, o vnútroštátnej doprave nehovoriac. Táto je tak poddimenzovaná, že akékoľvek snahy o modernizáciu vozidlového parku, a tým znižovanie zaťažiteľnosti vplyvu na životné prostredie, je len SCI-FI predstavou, ktorú nevieme naplniť.
V dnešnej dobe však dochádza vplyvom navýšenia vstupných nákladov aj k rapídnemu úpadku firiem podnikajúcich v dopravnom sektore. Preto vnímame snahu VÚC v BB o navýšenie dane z motorových vozidiel ako nepremyslený krok a jeho dôsledkom bude zvyšovanie cien v obchodoch, a to nielen potravín, ale aj iných tovarov. Sociálne slabšie skupiny, ako napr. nezamestnaní, ďalšie zvýšenie nákladov neunesú. Žiadame Vás preto, ako zástupcovia autodopravcov, o zachovanie pôvodných sadzieb pre daň z motorových vozidiel z predchádzajúcich období podľa VZN č.16/2010 a to aj napriek tomu, že BB kraj ich má ako jeden z najnižších .
Neporovnávajme sa z BA, TT, TN, prípadne inými krajmi, ktoré z hľadiska nezamestnanosti nedosahujú tak vysoké percento ako práve BB kraj.
Veríme, že obe strany majú argumenty, ktoré majú vo svojej podstate racionálny základ. Vytvorme spoločne priestor na podnikanie a nezaťažujme jediné odvetvie. Zvýšenie sadzieb dane z motorových vozidiel je klincom do rakvy dopravcom, ale určite nebude zvýšeným príjmom do Vášho rozpočtu. 

Za akceptovanie našej pripomienky Vám vopred ďakujeme. 

S pozdravom 

ÚNIA AUTODOPRAVCOV SLOVENSKA -UNAS

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Účasť UNAS na konferencii Galicja 2012

UNAS, v zastúpení Ing. Jánom Iľašom, bol ako jediný zástupca slovenských autodopravcov prizvaný na celoštátnu konferenciu združenia poľskych dopravcov Galicja v dňoch 14.-15. septembra v Tegoborzu.

http://uniadopravcov.wbl.sk/ucast_na_konferencii_v_pl.pdf

Ing. Ján Iľaš :

Na konferencii boli analyzované problémy poľských autodopravcov, ktoré boli vo svojej podstate totožné s problémami dopravcov zo Slovenska. Rozdiel bol však v tom, že najvyšši predstavitelia ministerstva dopravy, ktorí sa konferencie aj osobne zúčastnili, aktívne pristupujú k problémom poľských dopravcov, čo sa o Slovensku povedať nedá. Vzťah medzi poľským autodopravcom a ministerstvom dopravy je priamy, otvorený a kooperatívny. V závere konferencie som mal možnosť v mene UNASu pozdraviť delegátov a informoval som ich, že tie isté problémy trápia aj nás, slovenských dopravcov. Vo svojom príhovore som okrem iného konštatoval, že otvorený a konštruktívny vzťah s predstaviteľmi ministerstva nieje na Slovensku samozrejmosťou, a že takýto prístup zo strany poľských predstaviteľov ministerstva dopravy oceňujeme. V závere svojho príhovoru som poľských dopravcov vyzval, že aj keď pracujeme v konkurenčnom prostredí, mali by sme si byť vzájomne napomocní a hlavne na exportných reláciách pri preprave tovarov zo Slovenska udržiavať vyššiu cenovú úroven za poskytované služby. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Výzva!

Unas vyzýva všetkých svojich členov, ktorým bola udelená pokuta za priestupok proti Mýtnemu poriadku a to konkrétne za debet palubnej jednotky v sume nižšej ako 3,- €, aby v čo najskoršom termíne kontaktovali vedenie Unas na : 

suchy@uniadopravcov.sk

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Dôležité info k obnove odbornej spôsobilosti!

Dobrý deň pani Rosová,

na požiadavku o vydanie "Oznámenia o zmene podmienok pre udeľovanie 
osvedčení o odbornej spôsobilosti" Vám zasielam časť textu usmernenia, 
ktorá definuje postup v rámci ústretového postupu k žiadateľom o obnovu 
odbornej spôsobilosti v cestnej doprave:

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej 
republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií, (ďalej len 
„ministerstvo“) vydalo na zabezpečenie jednotného postupu pri vykonávaní 
skúšok z odbornej spôsobilosti a vydávaní osvedčení o odbornej 
spôsobilosti v cestnej doprave a podľa zákona č. 56/2012 Z. z. o 
cestnej doprave (ďalej len“ zákon č. 56/2012 Z. z“), pre Krajské úrady 
pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie (ďalej len „KÚD“) usmernenie, 
ktorým KÚD oslobodí od skúšky z odbornej spôsobilosti osobu, ktorá :

a) je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti na medzinárodnú 
dopravu, vydaného od 01.09.2002 v niektorom členskom štáte, alebo
b) pred 4.12.2009 v niektorom členskom štáte sústavne počas 
najmenej desiatich rokov riadil podnik cestnej nákladnej dopravy alebo 
podnik cestnej osobnej dopravy v jednom alebo vo viacerých členských 
štátoch a túto činnosť dokáže vierohodne preukázať.


Vzhľadom k tomu, že adresátom usmernenia sú KÚD, ktoré budú na základe 
usmernenia postupovať a nie je určené v rámci interných postupov pre iné 
subjekty nie je možné Vám usmernenie poskytnúť.

S pozdravom

Mgr. Jaroslav Ozimanič
riaditeľ

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej 
republiky
Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií
Odbor cestnej dopravy a regulácie cestnej dopravy
Námestie slobody č. 6, P.O.BOX č. 100, 810 05 Bratislava

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vážení dopravcovia!

Nové predsedníctvo Únie Autodopravcov Slovenska vás týmto vyzýva k zasielaniu pripomienok, či návrhov činností, o ktoré by ste z našej strany mali záujem a ktoré by mali pozitívny vplyv na vaše podnikanie. Tieto pripomienky a návrhy očakávame na adrese :

predseda@uniadopravcov.sk

Pokúsme sa spoločne zlepšiť situáciu a vyriešiť postupne krok za krokom aspoň veci, na ktoré máme možnosti.

Za každú vecnú pripomienku, či podnet, vopred ďakujeme.  

-------------------------------------------------------------------------------

                  Vážení dopravcovia!

Oznamujeme vám, že  na základe spolupráce UNAS so spoločnosťou Eorotoll Zrt., je možné získať zľavy a iné výhody týkajúce sa poplatkov spojených s diaľniciami, ako aj zabezpečenie vratky DPH zo všetkých krajín Eúrópskej únie.    

Eurotoll Zrt. je stredoeurópska pobočka Sanef - multinacionálnej francúzskej spoločnosti, ktorá je vlastníkom siete diaľníc, preto sme schopní poskytnúť priaznivejšie ceny mýta a lepšie služby.

Eurotoll je expert na mýtny systém a poskytuje : režim následného platenia mýta

                                                                                 elektronickú fakturáciu

                                                                                 zľavy pripisované automaticky

           Eurotoll karta 

V prípade záujmu o služby a zľavy ponúkané spoločnosťou Eurotoll Zrt. nás kontaktujte na : 

predseda@uniadopravcov.sk

Podrobné informácie ako aj tlačivá potrebné k vyplneniu a uplatneniu zliav vám budú obratom zaslané.

Ingrid Rosová

13. Júl 2012  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------