OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Právne kroky združenia

ADVOKÁTSKA  KANCELÁRIA

JUDr. Michala Kuročku - advokáta

  Námestie Slobody č. 3 , 07101 Michalovce

 

V Michalovciach dňa 4. júla 2012

 

 

 Generálna prokuratúra 

 Slovenskej republiky

 Štúrova č.2

 812 85 Bratislava

 

Podávateľ:   UNAS zaregistrovaný na MV SR

                               pod č. VVS/1-900/90-351 00

                               so sídlom B. Nemcovej č.4

                               040 01 Košice

                               zast.:  Ingrid Rosovou  predsedníčkou UNAS

 

 zast.: JUDr. Michalom Kuročkom - advokátom

c/a

Porušovateľ:

                     1./Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja

                          Slovenskej republiky

                          Námestie slobody č. 6

                          P.O.BOX 100, 810 05 Bratislava

   V konaní vedenom pod ich číslom 10934/2012/OVV-17457 a č. 10934/2012/OVV-21200

 

                    2./Národná diaľničná spoločnosť, a.s.

                        Mlynské Nivy 45

                        821 09   Bratislava    

                        IČO: 35 919 001

     V konaní vedenom pod ich číslom  10600/20592/2012 a jemu predchádzajúce

 

Vec:    Podnet v zmysle zákona č.  153/2001 Z.z. o prokuratúre v zmysle § 31 a násl.     , ktorým  napadám porušovanie mojich základných práv a slobôd , ktoré mi priznáva Ústava SR a všeobecne záväzne právne predpisy - zákony.

 

čl. I.

   Týmto podnetom napadám porušovanie svojich  práv garantovaných mi Ústavou SR  a nasledujúcimi citovanými zákonmi.

   Dotknutý orgán verejnej moci a ním založená spoločnosť NDS a.s.  má ukrátili svojim konaním a rozhodnutím na mojich subjektívnych právach a preto sa dôvodne cítim diskriminovaný.

Budem konkrétny:

Skutkový stav:

            Budem citovať garantované nám ústavné práva :

 

Čl.26 Ústavy SR

(1)   Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené.....

 

            UNAS svojim listom zo dňa 12.decembra 2011 a 28.februára 2012 žiadala o poskytnutie a vyjadrenie sa k funkčnosti výberu elektronického mýta doporučeným listom vyššie citovaných adresátov.

            Do dnešného dňa sme dostali len zamietavé stanoviská s vyfabulovaným odôvodnením ničím relevantným nepodložené o zákonne ustanovenia všeobecne záväzných právnych predpisov.

 

            Preto akcentujem na nasledujúce ustanovenie zák. č.  211/2000 Z.z. a to konkrétne:

§ 2

Povinné osoby

            (1) Osobami povinnými podľa tohto zákona sprístupňovať informácie (ďalej len "povinné osoby") sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti.

(2)   Povinnými osobami sú ďalej právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného zákona. 2)

(3)     Povinnými osobami sú ďalej aj právnické osoby založené povinnými osobami podľa odseku 1 a 2.

 

§ 5a

Povinne zverejňovaná zmluva

(1)   Povinne zverejňovaná zmluva je písomná zmluva, ktorú uzaviera povinná osoba a ktorá obsahuje informáciu, ktorá sa získala za verejné prostriedky, 7a) alebo sa týka používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie.

 

            Mýto je financované z verejných prostriedkov na ktoré sa skladáme ako daňoví poplatníci všetci členovia UNAS  a mýtny systém  je majetkom štátu.

 

§ 10

Ochrana obchodného tajomstva 

            (2) Porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je najmä sprístupnenie informácie

c) ktorá sa získala za verejné prostriedky, 7a) alebo sa týka používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie,

(3)   Porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je ani zverejnenie zmluvy podľa § 5a ods. 1.

 

            Opakovane podotýkam „ Mýto je financované z verejných prostriedkov na ktoré sa skladáme ako daňoví poplatníci všetci členovia UNAS  a mýtny systém  je majetkom štátu“.

 

 

            Na základe uvedených zákonných ustanovení apelujem na  Čl.2 Ústavy SR

 

            (2) Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.

            (3) Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.

 

            Preto sme sa domáhali za spoluúčasti všetkých zúčastnených strán na Mýtnom systéme  k tejto požiadavke o slobodný prístup k informáciám konkrétne:

 

            1) Zmluvy o poskytovaní komplexnej služby elektrického výberu mýta uzavretej medzi

                        Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a NDS a.s.  a  SkyToll a.s. zaslať žiadateľovi.

 

            2) Predloženia za každý deň počet prejazdov vozidiel po jednotlivých vymedzených a spoplatňovaných mýtnych úsekoch ciest v rozdelení podľa kategórie vozidla v období od 1.1.2010 do 30.6.2010 a zaslať žiadateľovi v elektronickej podobe.

 

            Následne sme dostali odpovede:

 

  V liste zo dňa 12.1.2012 a zo dňa 2.2.2012 alibisticky opakovane uvádzate nutnosť SQL príkazu neprimerané úsilie presahujúce rámec jednoduchej operácie podľa čl.5 Smernice č.2003/98/ES.

 

            K tomu udávame relevantnú argumentáciu na uplatnenie nášho práva  následovné stanovisko UNASU:

 

            Structured Query Language (SQL) je počítačový jazyk na manipuláciu (DML) (výber, vkladanie, úpravu a mazanie) a definíciu dát. Jazyk SQL je štandardnou výbavou väčšiny relačných databázových systémov.

            Základná syntaktická konštrukcie jazyka SQL na nami požadovanú manipuláciu s dátami znie:

                   SELECT je ďaleko najčastejšie používaný príkaz a slúži pre vytváranie dopytov (výber dát). Dáta umožňuje vyberať z rôznych spojení (napr. prirodzené spojenie, vonkajšie spojenie, karteziánsky súčin) tabuliek, pohľadov a tabuľkových funkcií.

                   WHERE je možné definovať podmienky pre výstupné riadky. Tento príkaz plní aj agregačnú a zoskupovaciu funkciu (klauzula GROUP BY).

                   Výstupné dáta môžu byť podľa želenia utriedené (ORDER BY).

            Príkaz SELECT vyberá dáta deklaratívnym spôsobom z koncepčnej alebo pohľadovej úrovne. Jedná sa o najprimitívnejšiu funkciu s pohľadu požiadaviek na triedenie a manipuláciu s dátami v akomkoľvek rozsahu.

            Časť, ktorá slúži na manipuláciu s dátami, je vo svojej podstate len syntaktický jednoduchý príkaz, ktorý nemá vplyv na množstvo spracovávaných údajov v pracovnom priestore.

            V prípade, že nedisponujete dostatočnou dátovou kapacitou, žiadame Vás o zadanie požiadavky na nami dodanú diskovú kapacitu na ktorú nám vytriedené dáta uložíte.

 

            Pre objasnenie a pochopenie dodávam následujúci :

 

Doplnok:

 

Na základe našej predošlej požiadavky naďalej trváme na sprístupnení dát  o elektronickom 

výbere mýta v rozsahu ako sme požadovali.

 

K argumentom porušovateľa :

 

1.      V našej požiadavke nehovoríme  o riešení v prostredí MS SQL

a  je neuveriteľným amaterizmom zamieňať, alebo porovnávať  obecnú požiadavku na vytvorenie SQL dotazu s konkrétnym databázovým  riešením. Už  vo svojej podstate je SQL navrhnutý na manipuláciu  s dátami. (vytvorenie, aktualizácia, delete,  vyber, joinovanie, agregacia).  V princípe sa verzie líšia len malými syntaktickými rozdielmi (napr. napr. pri vonkajšom joine sa v Oracle  uvádza  operátor „+“),  rozsahom zabudovaných funkcii a rozsahom dátových typov.

 

2.      K porušovateľmu argumentu veľkého  množstva tabuliek sme presvedčený, že pre  riešenie je treba len mierne modifikovať existujúce dotazy , pretože  fakturácia pre  konkrétne vozidlo vychádza práve z týchto údajov  (ktoré vozidlo, kedy, ktorý úsek, .... ),  a podobne i  Vami publikované  štatistické údaje. *

 

Záver

 

V prípade Vášho zotrvávania na zložitosti riešenie našej požiadavky rozprúdime odbornú diskusiu o náročnosti použitia SQL-Oracle na stránkach odborných časopisov.

 

Ako sme predtým uviedli, ak nedisponujete dostatočnou dátovou kapacitou, na základe Vašej špecifikácie poskytneme  diskovú kapacitu na ktorú nám vytriedené dáta uložíte.

V prípade potreby disponujeme i dostatočnou odbornou progmátorskou kapacitou, ktorú Vám  môžeme poskytnúť v rámci spolupráce a pre odbremenenie Vašich kapacít.  

 

Preto akcentujem na ustanovenia zák. č.  211/2000 Z.z. o slobodnom... ako aj list z Ministerstva  dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR zo dňa 25.1.2012 , ktorým nám bolo oznámené, že Ministerstvo  vrátilo žiadosť,spisový materiál a podnet späť NDS a.s. , nakoľko je toho názoru , že informácie nami požadované majú nám byť poskytnuté.

 

            Následne  Ministerstva  dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR rozhodnutiami z 20.3.2012 a 11.4.2012 kontraverzne si odporujúc vydalo nezákonné uvedené rozhodnutia a v zmysle našej žiadosti nevyhovelo sprístupnenie nielen zmluvy o elektronickom výbere mýta ale aj spoplatňovaných mýtnych úsekov ciest prejdených motorovými vozidlami v období od 1.1.2010 do 30.6.2010.

 

             Rámec povinností  štátnych orgánov, voči  ktorým smeruje právo na inú právnu  ochranu upravuje čl. 2 ods. 2 ústavy, podľa ktorého: "Štátne  orgány môžu konať  iba na základe  ústavy, v jej medziach  a v  rozsahu a  spôsobom, ktorý  ustanoví zákon."  Každé konanie štátneho orgánu, ktoré nie je v súlade so zákonom, t.j. ak štátny orgán  nekoná v rozsahu  a spôsobom, ktorý  ustanoví zákon, protirečí príkazu ústavnej  normy. Ak súd alebo iný  orgán koná vo veci uplatnenia  práva osoby určenej v  čl. 46 ods. 1 ústavy inak, ako  v rozsahu  a spôsobom  predpísaným zákonom,  porušuje ústavou zaručené právo na  súdnu alebo inú právnu ochranu.

   K čl.2. ods. (2) Ústavy SR komentár

   Štátne orgány sa musia správať spôsobom , ktorý určuje právny poriadok, uplatňovať svoju kompetenciu vždy , v celom rozsahu a včas. Sú podriadené ústave a zákonu, ktoré im určujú rozsah právomoci , ktoré nemôže prekročiť , takže môžu konať len to čo im ústava a zákon dovoľuje.

             Na základe uvedených skutočností dôvodne žiadame, aby  Generálna prokuratúra  SR preskúmala zákonnosť rozhodnutia a konania ktoré mu predchádzalo na základe našich listov zo dňa 12.decembra 2011 a 28.februára 2012, ktorými sme žiadali o poskytnutie a vyjadrenie sa k funkčnosti výberu elektronického mýta u vyššie citovaných porušovateľov v zmysle legality,legitimity a proporcionality  a vykonala " prokurátorské  opatrenia, na ktorých vykonanie je podľa § 20 a násl. zák. o prokuratúre oprávnená."

                                                                                             

                                                                                               UNAS

 

 

                              zast.:              JUDr. Michalom  Kuročkom

                                           advokát

 

Príloha: Plnomocenstvo

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ADVOKÁTSKA  KANCELÁRIA

JUDr. Michala Kuročku - advokáta

  Námestie Slobody č. 3 , 07101 Michalovce

 

V Michalovciach dňa 27.mája  2012

 

 

 UNAS zaregistrovaný na MV SR

 pod č. VVS/1-900/90-351 00

 

 

 

Vec:    Vyjadrenie sa o činnosti advokátskej kancelárie za obdobie od 1. až 5. 2012 Žiadosťami o sprístupnenie informácií  „o elektronickom výbere mýta“ v zmysle zák. č.  211/2000 Z.z. o slobodnom  prístupe k informáciám.

 

 

 

            Táto naša žiadosť zo dňa 12.12.2011 bola adresovaná :

 

1./        Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja,

Slovenskej republiky

Námestie slobody č. 6

P.O.BOX 100, 810 05 Bratislava

 

2./        Národnej diaľničnejá spoločnosti, a.s.

Mlynské Nivy 45

821 09   Bratislava

IČO: 35 919 001

 

3./        SkyTollu a.s.

Westend Square

Lamačská cesta 3/A

841 04 Bratislava

 

 

            Na uvedené žiadosti nám bolo odpovedané dňa 24.1.2012 z NDS zamietavé stanovisko, z MDP a T nám odpovedalo, že NDS nám má poskytnúť informácie. Dňa 14.2.2012 nám NDS oznámila svoje zamietavé stanovisko a že to dala na vedomie ministerstvu dopravy.

 

            Nakoľko tieto odpovede boli pre nás zmätočné, tak som zopakoval žiadosť dňa 28.2.2012. 

 

 

            Odpovede na druhú žiadosť:

 

-        NDS 19.3.2012 zamietla žiadosť – nevyhovela nám.

-        Ministerstvo dopravy 26.3.2012 nám odpovedalo, že NDS nám má poskytnúť informácie.

-        NDS 2.4.2012 odmietla poskytnúť informácie, lebo ide o utajované obchodné tajomstvo.

-        Dňa 26.3. 2012 ministerstvo nám svojim rozhodnutím zamietlo našu žiadosť o sprístupnenie zmluvy medzi NDS a SkyToll nakoľko sa jedná o dôverné informácie v zmysle §17-20 OBZ – obchodné tajomstvo.

-        Dňa 17.4.2012 nám ministerstvo dopravy zaslalo rozhodnutie v ktorom nám zamietlo žiadosť o sprístupnení informácií o mýtnych úsekoch.

 

 

            Nakoľko nám zákon č.  211/2000 Z.z. o slobodnom  prístupe k informáciám Nám poskytuje  naše právo,lebo ide o informácie týkajúce sa sféry § 10 Ochrana obchodného tajomstva

            (2) Porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je najmä sprístupnenie informácie :

 

c) ktorá sa získala za verejné prostriedky, 7a) alebo sa týka používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie,

 

 

            Preto z vyššie uvedených dôvodov pripravujem podnet na Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky a na Generálnu prokuratúru SR po zadovážení si vecných argumentov ku SQL príkazu na ktorý sa ministerstvo a NDS alibistický vyhovárajú.

 

            Po poskytnutí mi požadovaného vecného argumentu od Ing.J.Poláčka podávam uvedené podnety.

 

    Vrelo , vrúcne s úctou

 

                                                                                             

 

 

 

                                                                                  zast . : JUDr. Michal Kuročka

                                                                                 advokát

 

 

 

 

 

 

 

 

 Podané 1x