Vážení dopravcovia !
Včera, dňa 26.11.2012 sa uskutočnilo stretnutie dopravcov v priestoroch Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Rokovania sa zúčastnili zástupcovia MDVRR vrátane ministra p. Počiatka, zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska a Česmad Slovakia. Pôvodne bolo naplánované stretnutie na zhodnotenie vzájomnej spolupráce. Vzhľadom k udalostiam z posledných dní / premiérov prísľub VÚC a ZMOS, že zakáže vstup nákladným vozidlám na cesty II. a III. triedy / došlo k zmene, nakoľko bolo bezodkladne nutné venovať sa tejto problematike. Úniu autodopravcov Slovenska zastupovali: Ingrid Rosová – predseda občianskeho združenia UNAS, Ľuboš Suchý – predseda revíznej komisie a Martin Hochel – člen združenia. Jednohlasne sme vyjadrili nesúhlas s takýmto postupom, aby sa rozhodovalo „ O NÁS BEZ NÁS “. Predložili sme všetky argumenty, na základe čoho sa MDVRR rozhodlo pokračovať v riešení danej problematiky na budúci týždeň. Očakávame urýchlené vyriešenie danej situácie, nakoľko podnikáme už aj tak v neúnosných podmienkach. O priebehu a výsledku rokovania vás budeme informovať.
Únia autodopravcov Slovenska
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vážení učitelia!
Únia autodopravcov Slovenska plne podporuje štrajk učiteľov, nakoľko vaše nároky považujeme za opodstatnené.
Aj keď odvetvie dopravy patrí medzi odvetvia, ktoré pokladňu štátu, ako aj pokladne VÚC napĺňajú a to vaše je z týchto pokladní vyplácané, chceme, aby ste vedeli, že nám nechýba zdravý rozum, nepodliehame manipulácii, ktorá nám je dennodenne podsúvaná z úst kompetentných prostredníctvom médií a stojíme za vami! Vaše platy, PLATY VYSOKOŠKOLSKY VZDELANÝCH ĽUDÍ, považujeme za škandalózne, nakoľko sú o niekoľko stoviek nižšie ako MINIMÁLNE MZDY v iných krajinách Európskej únie. Slovensko má dosť peňazí pre mecenášov všetkých politických strán, pre zahraničné schránkové firmy s nejasným pozadím, dotácie pre vyvolené firmy, a preto ich musí byť dosť aj pre slušných občanov pracujúcich v tejto krajine! Z nás si urobili „dojnú kravu“, nedovoľte, aby z vás urobili „bedač“.
Nenechajte sa zastrašiť, netrápte sa neustále preto, že ste kompetentnými dehonestovaní. S týmto postupom sa stretne každý, kto sa nebojí postaviť na odpor neprávosti. Ani my sme neboli výnimkou. To, že nechcete ustúpiť neznamená, že nerozumiete, ale že už máte dosť klamstiev a ďalej ich nemienite tolerovať. My to vieme!
Bojujte za svoje práva a nevzdávajte to!!!
Únia autodopravcov Slovenska - UNAS
V Dunajskej Strede 24.11.2012
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kamionisti opäť avizovali štrajk, pre zákazy.
Po štrajku učiteľov možno dopravcovia opäť zablokujú Rožňavskú cestu v Bratislave.
BRATISLAVA. Plošný zákaz jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, ktorý avizuje premiér Róbert Fico pre tranzitujúce kamióny, neostal bez ohlasu. Združenie dopravcov Česmad avizuje, že ak vláda od takejto zmeny neustúpi, dopravcovia sú pripravení vstúpiť do štrajku. V piatok sa preto mimoriadne stretli.
„V prípade, že bude vláda pokračovať v tomto návrhu, určite opäť zasadneme. Nič iné nám neostáva, len sa pripojiť k ďalším sociálnym nepokojom,“ vraví generálny tajomník Česmadu Pavol Reich. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) zasiela podporný list štrajkujúcim učiteľom.
Členovia UNAS protestovali v uliciach už v roku 2010, keď sa zaviedlo pre nákladné autá mýto. Kamióny vtedy zablokovali dopravnú tepnu Rožňavskú cestu na vjazde do Bratislavy. Napokon ustúpili, keď im štát sľúbil nižšiu daň z nafty. Požiadaviek však mali viac.
„Radi by sme si zopakovali Rožňavskú, ale o sto percent silnejšiu, ako bola. A už odtiaľ určite neodídeme,“ povedala predsedníčka únie Ingrid Rosová.
Všetko bude podľa nej jasnejšie v pondelok. Vtedy sa majú stretnúť dopravcovia s predstaviteľmi ministerstva dopravy, pôvodne k iným témam. S ministerstvom mali totiž rokovať o zlepšení ich situácie, nie o zákaze vjazdu na cesty nižších kategórií.
Keď sme sa v stredu pýtali ministra dopravy Jána Počiatka, ako chce problém vyriešiť s dopravcami, hovoril, že s nimi ešte o zákaze na cestách nižšej triedy nehovoril.
Premiér Robert Fico v stredu povedal, že kamióny obchádzajú mýtom spoplatnené diaľnice a rýchlocesty cez dediny. Preto im chce štát zakázať jazdu cestami druhej a tretej triedy. Už dnes sú pritom na viacerých cestách nižších kategórií osadené zákazové značky.
Dopravcovia hovoria, že za cesty druhej a tretej triedy, ktoré im chcú zakázať, platia župám daň z motorových vozidiel a prispievajú do rozpočtu aj cez mýto. Podľa Česmadu ho cez obce neobchádzajú.
„Na rozdiel od tých všetkých, ktorí tie sociálne nepokoje dnes robia, my sme tí, ktorí od tejto vlády nežiadame ani jeden cent. My len chceme naďalej podnikať,“ uzavrel Reich.
http://ekonomika.sme.sk/c/6614319/kamionisti-opat-avizuju-strajk-pre-zakazy.html
Daniela Krajanová (SME) a TASR
Piatok 23.11.2012
----------------------------------------------------------------------------------------------------
VYHLÁSENIE
Únia autodopravcov Slovenska plne podporuje iniciatívu Slobodného občana, ako aj aktivity s tým spojené.
Naša profesijná oblasť prechádzala, prechádza, a podľa najbližších balíčkov, ktoré sa na nás pripravujú aj bude prechádzať veľmi náročným obdobím, a zo strany štátu doposiaľ neboli naplnené skoro žiadne sľuby. Tento, práve naopak škandalizuje a dehonestuje naše odvetvie deformovaním pravdy, zavádzaním a štvaním občanov proti nám. Aj to je dôvod, prečo sme sa ako Únia Autodopravcov rozhodli podporiť snahu týchto slobodných občanov spolu s ostatnými odvetviami hospodárstva /poľnohospodári, baníci, učitelia, zdravotné sestry, atď./ v ich úmysle slobodne vyjadriť svoj názor.
Jediná vec o ktorú sa Slobodný občan snaží je :
"Dostať permanentný priestor vo verejnoprávnych médiách, aby sa ľudia konečne dozvedeli PRAVDU o skutočnom stave spoločnosti.“
Aj my dopravcovia máme čo povedať, nakoľko naše posledné vyhlásenia sa do médií nedostali, alebo boli tak okresané, že strácali svoj význam, a tým pádom sa minuli účinku. Považujeme to za cielené, a preto sme sa rozhodli tomuto stavu povedať svoje NIE!
Únia autodopravcov Slovenska – UNAS
V D.Strede dňa 21.11.2012
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozhovor s Vladimírou Kucejovou pre TASR
1. Ako hodnotite prvych sto dni vlady a to ako sa stavia k elektronickemu mytu? Aky je vas dialog s vladou?
Myslím, že po voľbách nám bolo jasné, čo môžeme očakávať od novej vlády.Takže hodnotiť prvých sto dní...myslím, že ničím neprekvapili... K dialógu zatiaľ nedošlo, aj keď z našej strany bol podnet na stretnutie s MD podaný. Nechápeme prístup MD, ktorý s jedným združením rokuje / ČESMAD/, ale druhé združenie k dialógu neprizve. Považujeme to za účelové, pretože práve za pôsobenia tejto istej vlády sme si "dovolili " štrajkovať.
2. Ktore kroky vlady v suvislosti s mytom hodnotite pozitivne a ktore negativne? Preco?
Mýto ako také, by bolo v poriadku, keby bolo zavedené za takých podmienok, ako v ostatných európskych krajinách. Veľké množstvo dopravcov po zavedení mýta skrachovalo. Nebolo možné za týchto podmienok finančne utiahnuť chod firmy. Tí čo prežili, tak len vďaka ďalším úverom. Otázne je, dokedy to ale takto zadĺžení dopravcovia ešte vydržia.
3. Aky je vas nazor na to, ze ministerstvo dopravy neplanuje oznacit cesty mytnymi znackami? Suhlasite s nim/nesuhlasite? Preco?
MD to argumentuje tým, že NDS nemá financie na osadenie 4400 značiek v úseku cca 1100 km, a taktiež tým, že dopravcovia si už zvykli. Takéto tvrdenie je skutočne zarážajúce. Mýto malo predsa priniesť nemalé financie pre štát, tak kde sú tie milióny? Keď sa rozhodlo, že sa budú osádzať zákazové značky nad 12t, aby kamióny obchádzali obce, nikto sa nepýtal VÚC, kde na to vezmú financie.Opäť si to zaplatili dopravcovia, keďže cestnú daň platíme práve VÚC.
4. Ake kroky planujete v najblizsej buducnosti?
Prvoradé je pre nás stretnutie s MD, k čomu bohužiaľ zatiaľ nedošlo. Svoje požiadavky sme im doručili aj písomnou formou spolu so žiadosťou o prijatie ešte 15.05.2012. Vzhľadom k tomu, že MD nereagovalo na našu žiadosť viac ako 60 dní, sme ju dňa 16.07.2012 zaslali opakovane. Odpoveď nám bola doručená dňa 24.07.2012 - viď príloha.
5. Chcete rokovat s vladou o nejakych navrhoch? Ak ano, akych? Co by ste chceli zlepsit?
Na prerokovanie máme 7 základných bodov, ktoré sú nesmierne dôležité pre reálne podnikanie v doprave na Slovensku.
1. Navrhujeme zníženie podielu spoplatnených ciest
2. Navrhujeme zníženie sadzieb mýta na cestách 1. triedy
3. Navrhujeme diferencovať výšku pokút podľa závažnosti jej uloženia
4. Znížiť daň z motorových vozidiel
5. Navrhujeme znížiť spotrebnú daň z minerálnych palív
6. Navrhujeme navýšenie najväčšej prípustnej hmotnosti
7. Navrhujeme úpravu Smernice ku Zákonu č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách
http://www.teraz.sk/ekonomika/podla-unas-je-ucelove-ze-rezort-do/16912-clanok.html
Ingrid Rosová - predsedníčka UNAS
26. júl 2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stanovisko UNAS k oznamu, že sa nebudú osádzať značky označujúce
spoplatnené úseky
Pred zavedením el. mýta značky upozorňujúce na začiatok a koniec spoplatneného úseku nechýbali.
Ako je možné, že po troch rokoch fungovania el. mýta, ktoré kompetentní neustále prezentujú ako nesmierne výnosné oproti starému systému, nemá NDS financie na osadenie dopravných značiek?
Kde sú všetky tie milióny z výberu mýta? A kde sú všetky peniaze, ktoré boli vybrané od nič netušiacich vodičov na pokutách na neoznačených cestách?
Spoplatnené úseky neustále pribúdajú a teda odpoveď typu "Značky osádzať nebudeme, lebo vodiči si zvykli" je úplne scestné.
Reportáž : "Na mýtne značky nie sú peniaze" sa začína : 5. min. 50 sek.
http://www.stv.sk/online/archiv/spravy-stv?id=49794&date=2012-07-22§ion=27752
Jana Sarvašová - UNAS
22. Júl 2012
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Odpovede na otázky redaktorky spravodajstva STV
Mgr. Evy Kopaničákovej
6. júl 2012
1. Prečo musia kamionisti prechádzať cez dediny, ktoré sú s týmto riešením často veľmi nespokojné (spôsobuje to opotrebovanie ciest, hluk, poškodenia domov)?
1. Deje sa tak z dôvodu, že zavedenie elektronického mýta na Slovensku bolo nesystémové, nepripravené a nespravodlivé, čo má za následok zmenu obvyklých dopravných tokov. Osádzanie zákazových dopravných značiek zmierňuje dopady na obyvateľstvo, v žiadnom prípade však nerieši príčinu tohto problému. Dopravcovia sú nútení využívať tieto trasy z dôvodu, že ich klienti nie sú schopní tieto zvýšené náklady za mýto premietnúť do ceny za prepravu, nakoľko taktiež denne bojujú s existenčnými problémami.
2. Ako by ste si predstavovali zmeny mýtneho systému, ktoré má navrhnúť Ministerstvo dopravy a premietnuť do praxe by sa mali v priebehu 2013?
2. Každopádne by to mali byť zmeny, ktoré prirodzeným spôsobom upravia dopravné toky do stavu, v akom sa nachádzali pred zavedením mýta, a ktoré vyhovovali aj obyvateľstvu tejto krajiny. Konkrétne sa jedná o úpravu sadzieb smerom dole a zníženie podielu spoplatnených ciest prvej triedy, nakoľko súčasný stav, ktorý na Slovensku máme, nemá obdobu v žiadnej z krajín EÚ. Pokiaľ sa daná situácia bude riešiť ďalšími represiami dopravcov, bude to mať za následok krach ďalších dopravných spoločností, čo v konečnom dôsledku bude znamenať nárast nezamestnanosti.
Reportáž : "Dedinčania nadávajú na kamiónistov" začína 17. min. 50 sek.
http://www.stv.sk/online/archiv/spravy-stv?date=2012-07-06&id=49701
6.Júl 2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vyjadrenie UNAS do prílohy Doprava a Logistika, ktoré sú súčasťou HN
Bratislava 21. marca (TASR) – Autodopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS) chcú predostrieť novej vláde sedem návrhov na zmeny v oblasti dopravy. Je medzi nimi napríklad návrh na zníženie podielu spoplatnených ciest, pokles sadzieb mýta za cesty prvej triedy i nižšia daň z motorových vozidiel.
"Máme sformulovaných sedem základných návrhov zmien na novú vládu. Ide o najpálčivejšie problémy v doprave, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú tento sektor," priblížila nová predsedníčka UNAS Ingrid Rosová.
Dopravcovia tak navrhujú znížiť podiel mýtom spoplatnených ciest, keďže Slovensko má podľa nich najvyšší podiel spoplatnených ciest spomedzi krajín so zavedeným elektronickým mýtom. To podľa UNAS nepriaznivo postihlo okrem cestnej nákladnej dopravy aj cestovný ruch a turizmus.
Zároveň chcú znížiť daň z motorových vozidiel. "Vo všetkých krajinách sa po zavedení elektronického mýta daň z motorových vozidiel znížila," odôvodňujú autodopravcovia v návrhu. V súčasnosti má Slovensko podľa UNAS najvyššiu daň z motorových vozidiel v Európe. Medzi ďalšie návrhy združenia patrí okrem zníženia mýtnych sadzieb na cestách prvej triedy napríklad aj diferencovanie výšky pokút podľa závažnosti ich uloženia a zníženie spotrebnej dane z minerálnych palív.
UNAS dúfa, že sa mu v prípade týchto návrhov podarí nájsť spoločnú reč s novou vládou. Či združenie následne pristúpi prípadne aj k štrajku alebo nie, bude totiž podľa Rosovej záležať aj od postoja vlády. "Pokiaľ ide o novú vládu, necháme sa prekvapiť," skonštatovala Rosová. Zároveň dúfa, že sa v novom kabinete niekto nad ich návrhmi reálne zamyslí. "A tiež, že pochopí, že tak, ako sú výhodné pre nás, sú výhodné aj pre štát," dodala.
Podľa nej nie je správne, aby sa združenie UNAS vnímalo ako subjekt, ktorý chce len a len štrajkovať. "UNAS nikdy v minulosti, a ani teraz pri kompletnej výmene predsedníctva nebolo združením, ktoré sa bezhlavo vrhalo do štrajkov. Je to už len posledné štádium, keď zlyhajú všetky klasické, slušné a pokojné metódy," opísala Rosová.
Dopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska protestovali po prvý raz proti elektronickému mýtu v januári 2010. Zablokovali vtedy Rožňavskú ulicu v Bratislave, no aj prístupové cesty do ďalších miest na Slovensku. Štrajk skončil niekoľkými ústupkami zo strany vlády. Napríklad znížením spotrebnej dane na naftu. O rok na to, v januári 2011 vyhlásili autodopravcovia opäť štrajkovú pohotovosť a hrozili ešte horšími protestmi ako v roku 2010. Nakoniec však po ústupkoch zo strany ministerstva dopravy k štrajku a blokáciám nedošlo. O chuti na prípadný štrajk hovorilo združenie aj začiatkom roka 2012.
5. Apríl 2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ROZHOVOR - Záujmové združenia
Vyhlásenie Únie autodopravcov Slovenska - UNAS
Únia autodopravcov Slovenska ostro odsudzuje kritické výroky zodpovedných za stav a zjazdnosť vozoviek na adresu profesionálnych vodičov, ako aj autodopravcov. Žiadame zodpovedných, aby prestali šíriť polopravdy a nepravdy a poškodzovať dobré meno profesionálnych vodičov + dopravcov a to len preto, aby prekryli svoju vlastnú neschopnosť udržať stav vozoviek vo vyhovujúcom stave. Z dôvodu ich opakujúceho sa zlyhávania vznikajú nemalé majetkové ujmy a to nie len dopravcom, ale všetkým motoristom. Okrem toho všetkých účastníkov cestnej premávky tým vystavujú riziku ohrozenia na zdraví a živote. Považujeme za absurdné, že práve tí ktorí nesú zodpovednosť za katastrofálnu situáciu na cestách, útočia na tých, ktorí musia znášať následky za ich neschopnosť. Chceme opäť upozorniť na fakt, že na Slovensku sa vyberá mýto aj na cestách za ktoré sa v iných krajinách neplatí, no aj napriek tomu kompetentní nie sú schopní udržiavať vozovky ani v takom stave, v akom boli v čase pred výberom el. mýta. Kto má teda prospech z výberu mýta ak nie občania tejto krajiny?
Ingrid Rosová, predsedníčka Únie autodopravcov Slovenska -UNAS
Dunajská Streda, 17.2.2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a prečo?
Nakoľko sú výsledky volieb známe a vyjadrenia potencionálnych koaličných partnerov tiež, je táto otázka už bezpredmetná.
3. Očakávate, že sa v najbližších rokoch zvýši životná
úroveň ľudí?
Určite neočakávam. Vzhľadom k tomu, že je hospodárska a ekonomická situácia katastrofálna, nie je možné očakávať akékoľvek zlepšovanie životnej úrovne.
4. Čo by mala nová vládna koalícia urobiť najskôr ako
najdôležitejšie kroky?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zmeny vo vedení Únie autodopravcov Slovenska
Ako už bolo médiami zverejnené, na Valnom zhromaždení Únie autodopravcov Slovenska – UNAS - , ktoré sa konalo dňa 15.1.2012 vo Zvolene, došlo ku zmenám vo vedení UNAS-u. Staré predsedníctvo, vedené pánom Jaroslavom Polačkom odstúpilo a Valné zhromaždenie navrhlo a schválilo 5 nových členov Predsedníctva UNAS-u. Aj keď sa prvotne v médiách v súvislosti s novým vedením objavili rôzne mená, na zasadnutí nového predsedníctva UNAS-u, ktoré sa konalo dňa 26.1.2012 v Novej Dedine pri Leviciach bolo definitívne rozhodnuté o postoch v novom predsedníctve nasledovne:
p. Rosová Ingrid, predsedníčka
p. Tomek Jaroslav, podpredseda
p. Lakota Ján, tajomník
p. Gunár Eugen, člen predsedníctva
p. Sopúch Vladimír, člen predsedníctva
Pani Rosová bola zároveň vymenovaná za štatutárny orgán UNAS-u.
Tiež došlo ku zmenám v Revíznej komisii UNAS-u, ktorá bude v novom funkčnom období pracovať v tomto zložení:
p. Špánik Karol, predseda revíznej komisie
p. Suchý Ľuboš, člen revíznej komisie
p. Kučera Jozef, člen revíznej komisie
Na Valnom zhromaždení vo Zvolene zároveň došlo ku vytvoreniu novej, procesno - právnej komisie, ktorá bude dohliadať na právne problémy dotýkajúce sa Únie, a bude pracovať v tomto zložení:
p. Polaček Jaroslav
p. Páleš Rudolf
p. Harťanský Ján
Odstupujúci predseda pán Polaček poďakoval všetkým členom Únie za predchádzajúcu spoluprácu, ako aj za dôveru počas dvojročného obdobia, počas ktorého bol predsedom združenia UNAS a poprial novému vedeniu veľa síl a odhodlania v boji za práva a presadzovanie požiadaviek dopravcov.
Nová Dedina, 26.1.2012
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zvolen 15.01.2012
Únia autodopravcov vstupuje do nového roka s novými tvárami
Na výročnej schôdzi Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) celé vedenie odstúpilo. „Po viac ako dvoch rokoch boja za pravdu a vyjednávania s neodborníkmi v štátnej sfére a politikmi, ktorí vidia len svoje ciele a ignorujú spravodlivosť, sme unavení. Je čas si oddýchnuť a venovať sa rodine a menej náročným úlohám,“ uviedol odstupujúci predseda Jaroslav Polaček. Novým predsedom sa stal Vladimír Sopúch z Ružomberka. „Nebudem dopredu prezrádzať naše prvé kroky. Po ukončení výročnej schôdze sme sa v predsedníctve uzniesli, že do 15-tich dní zasadne nové predsedníctvo, ktoré sa vyjadrí ku všetkým otázkam týkajúcich sa budúcnosti,“ uviedol nový predseda.
Na výročnej schôdzi členovia zhromaždenia okrem štandardných úkonov, ktoré je potrebné vykonať v zmysle stanov, zriadili novú komisiu s názvom „procesno – právna“. Jej úlohou je zabezpečiť plynulé pokračovanie právnych sporov, sťažností a podnetov. Jej predsedom sa stal odstupujúci predseda Ing. Jaroslav Polaček. „Proti Slovenskej republike sme v decembri podali sťažnosť na Európskom súdnom dvore pre ľudské práva v Štrasburgu za nesprávne postupy orgánov verejnej moci. V súčasnosti máme rozpracovaný jeden z ďalších podnetov na ústavný súd a novú žalobu na Ministerstvo dopravy v súvislosti s mýtnym tendrom,“ zdôvodnil svoje rozhodnutie pri preberaní funkcie predsedu komisie Polaček.
S pozdravom
Ing. Jaroslav Polaček