OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

PRESS

Vážení dopravcovia !

 

          Včera, dňa 26.11.2012 sa uskutočnilo stretnutie dopravcov v priestoroch Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Rokovania sa zúčastnili zástupcovia MDVRR vrátane ministra p. Počiatka, zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska a Česmad Slovakia. Pôvodne bolo naplánované stretnutie na zhodnotenie vzájomnej spolupráce. Vzhľadom k udalostiam z posledných dní / premiérov prísľub VÚC a ZMOS, že zakáže vstup nákladným vozidlám na cesty II. a  III. triedy / došlo k zmene, nakoľko bolo bezodkladne nutné venovať sa tejto problematike. Úniu autodopravcov Slovenska zastupovali: Ingrid Rosová – predseda občianskeho združenia UNAS, Ľuboš Suchý – predseda revíznej komisie a Martin Hochel – člen združenia. Jednohlasne sme vyjadrili nesúhlas s takýmto postupom, aby sa rozhodovalo „ O NÁS BEZ NÁS “. Predložili sme všetky argumenty, na základe čoho sa MDVRR rozhodlo pokračovať v riešení danej problematiky na budúci týždeň. Očakávame urýchlené vyriešenie danej situácie, nakoľko podnikáme už aj tak v neúnosných podmienkach. O priebehu  a výsledku rokovania vás budeme informovať.

 

                                                                                           Únia autodopravcov Slovenska

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vážení učitelia!

Únia autodopravcov Slovenska plne podporuje štrajk učiteľov, nakoľko vaše nároky považujeme za opodstatnené.

Aj keď odvetvie dopravy patrí medzi odvetvia, ktoré pokladňu štátu, ako aj pokladne VÚC napĺňajú a to vaše je z týchto pokladní vyplácané, chceme, aby ste vedeli, že nám nechýba zdravý rozum, nepodliehame manipulácii, ktorá nám je dennodenne podsúvaná z úst kompetentných prostredníctvom médií a stojíme za vami! Vaše platy, PLATY VYSOKOŠKOLSKY VZDELANÝCH ĽUDÍ, považujeme za škandalózne, nakoľko sú o niekoľko stoviek nižšie ako MINIMÁLNE MZDY v iných krajinách Európskej únie. Slovensko má dosť peňazí pre mecenášov všetkých politických strán, pre zahraničné schránkové firmy s nejasným pozadím, dotácie pre vyvolené firmy,  a preto ich musí byť dosť aj pre slušných občanov pracujúcich v tejto krajine! Z nás si urobili „dojnú kravu“, nedovoľte, aby z vás urobili „bedač“.

Nenechajte sa zastrašiť, netrápte sa neustále preto, že ste kompetentnými dehonestovaní. S týmto postupom sa stretne každý, kto sa nebojí postaviť na odpor neprávosti. Ani my sme neboli výnimkou. To, že nechcete ustúpiť neznamená, že nerozumiete, ale že už máte dosť klamstiev a ďalej ich nemienite tolerovať. My to vieme!

Bojujte za svoje práva a nevzdávajte to!!!

 

                                                        Únia autodopravcov Slovenska - UNAS

V Dunajskej Strede 24.11.2012

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kamionisti opäť avizovali štrajk, pre zákazy.

Po štrajku učiteľov možno dopravcovia opäť zablokujú Rožňavskú cestu v Bratislave.
 

BRATISLAVA. Plošný zákaz jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, ktorý avizuje premiér Róbert Fico pre tranzitujúce kamióny, neostal bez ohlasu. Združenie dopravcov Česmad avizuje, že ak vláda od takejto zmeny neustúpi, dopravcovia sú pripravení vstúpiť do štrajku. V piatok sa preto mimoriadne stretli.

„V prípade, že bude vláda pokračovať v tomto návrhu, určite opäť zasadneme. Nič iné nám neostáva, len sa pripojiť k ďalším sociálnym nepokojom,“ vraví generálny tajomník Česmadu Pavol Reich. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) zasiela podporný list štrajkujúcim učiteľom.

Členovia UNAS protestovali v uliciach už v roku 2010, keď sa zaviedlo pre nákladné autá mýto. Kamióny vtedy zablokovali dopravnú tepnu Rožňavskú cestu na vjazde do Bratislavy. Napokon ustúpili, keď im štát sľúbil nižšiu daň z nafty. Požiadaviek však mali viac.

„Radi by sme si zopakovali Rožňavskú, ale o sto percent silnejšiu, ako bola. A už odtiaľ určite neodídeme,“ povedala predsedníčka únie Ingrid Rosová.

Všetko bude podľa nej jasnejšie v pondelok. Vtedy sa majú stretnúť dopravcovia s predstaviteľmi ministerstva dopravy, pôvodne k iným témam. S ministerstvom mali totiž rokovať o zlepšení ich situácie, nie o zákaze vjazdu na cesty nižších kategórií.

Keď sme sa v stredu pýtali ministra dopravy Jána Počiatka, ako chce problém vyriešiť s dopravcami, hovoril, že s nimi ešte o zákaze na cestách nižšej triedy nehovoril.

Premiér Robert Fico v stredu povedal, že kamióny obchádzajú mýtom spoplatnené diaľnice a rýchlocesty cez dediny. Preto im chce štát zakázať jazdu cestami druhej a tretej triedy. Už dnes sú pritom na viacerých cestách nižších kategórií osadené zákazové značky.

Dopravcovia hovoria, že za cesty druhej a tretej triedy, ktoré im chcú zakázať, platia župám daň z motorových vozidiel a prispievajú do rozpočtu aj cez mýto. Podľa Česmadu ho cez obce neobchádzajú.

„Na rozdiel od tých všetkých, ktorí tie sociálne nepokoje dnes robia, my sme tí, ktorí od tejto vlády nežiadame ani jeden cent. My len chceme naďalej podnikať,“ uzavrel Reich.

 

http://ekonomika.sme.sk/c/6614319/kamionisti-opat-avizuju-strajk-pre-zakazy.html
Daniela Krajanová (SME) a TASR

Piatok 23.11.2012

----------------------------------------------------------------------------------------------------

VYHLÁSENIE

 

Únia autodopravcov Slovenska plne podporuje iniciatívu Slobodného občana, ako aj aktivity s tým spojené.

Naša  profesijná oblasť prechádzala,  prechádza, a podľa najbližších balíčkov, ktoré sa na nás pripravujú aj bude prechádzať veľmi náročným obdobím, a zo strany štátu doposiaľ  neboli naplnené skoro žiadne sľuby. Tento, práve naopak škandalizuje a dehonestuje naše odvetvie deformovaním pravdy, zavádzaním a štvaním občanov proti nám. Aj to je dôvod, prečo sme sa ako Únia Autodopravcov rozhodli  podporiť  snahu týchto slobodných občanov spolu s ostatnými odvetviami hospodárstva  /poľnohospodári, baníci, učitelia, zdravotné sestry, atď./ v ich úmysle slobodne vyjadriť  svoj názor.

 

Jediná vec o ktorú sa Slobodný občan snaží je :

 

"Dostať permanentný priestor vo verejnoprávnych médiách, aby sa ľudia konečne dozvedeli PRAVDU o skutočnom stave spoločnosti.“

Aj my dopravcovia máme čo povedať, nakoľko naše posledné vyhlásenia sa do médií nedostali, alebo boli tak okresané, že strácali svoj význam, a tým pádom sa minuli účinku. Považujeme to za cielené, a preto sme sa rozhodli tomuto stavu povedať svoje NIE!  

                       

                   Únia autodopravcov Slovenska – UNAS

 

V D.Strede dňa 21.11.2012

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rozhovor s Vladimírou Kucejovou pre TASR

1. Ako hodnotite prvych sto dni vlady a to ako sa stavia k elektronickemu mytu? Aky je vas dialog s vladou?

Myslím, že po voľbách nám bolo jasné, čo môžeme očakávať od novej vlády.Takže hodnotiť prvých sto dní...myslím, že ničím neprekvapili... K dialógu zatiaľ nedošlo, aj keď z našej strany bol podnet na stretnutie s MD podaný. Nechápeme prístup MD, ktorý s jedným združením rokuje / ČESMAD/, ale druhé združenie k dialógu neprizve. Považujeme to za účelové, pretože práve za pôsobenia tejto istej vlády sme si "dovolili "  štrajkovať. 

2. Ktore kroky vlady v suvislosti s mytom hodnotite pozitivne a ktore negativne? Preco?

Mýto ako také, by bolo v poriadku, keby bolo zavedené za takých podmienok, ako v ostatných európskych krajinách. Veľké množstvo dopravcov po zavedení mýta skrachovalo. Nebolo možné za týchto podmienok  finančne utiahnuť chod firmy. Tí čo prežili, tak len vďaka ďalším úverom. Otázne je, dokedy to ale takto zadĺžení dopravcovia ešte vydržia.

3. Aky je vas nazor na to, ze ministerstvo dopravy neplanuje oznacit cesty mytnymi znackami? Suhlasite s nim/nesuhlasite? Preco?

MD  to argumentuje tým, že NDS nemá financie na osadenie  4400 značiek v úseku cca 1100 km, a taktiež tým, že dopravcovia si už zvykli. Takéto tvrdenie je skutočne zarážajúce. Mýto malo predsa priniesť nemalé financie pre štát, tak kde sú tie milióny? Keď sa rozhodlo, že sa budú osádzať zákazové značky nad 12t, aby kamióny obchádzali obce, nikto sa nepýtal VÚC, kde na to vezmú financie.Opäť si to zaplatili dopravcovia, keďže cestnú daň platíme práve VÚC.

4. Ake kroky planujete v najblizsej buducnosti?

Prvoradé je pre nás stretnutie s MD, k čomu bohužiaľ zatiaľ nedošlo. Svoje požiadavky sme im doručili aj písomnou formou spolu so žiadosťou o prijatie ešte 15.05.2012. Vzhľadom k tomu, že MD nereagovalo na našu žiadosť viac ako 60 dní, sme ju dňa 16.07.2012 zaslali opakovane. Odpoveď nám bola doručená dňa 24.07.2012 - viď príloha.

5. Chcete rokovat s vladou o nejakych navrhoch? Ak ano, akych? Co by ste chceli zlepsit?

Na prerokovanie máme 7 základných bodov, ktoré sú nesmierne dôležité pre reálne podnikanie v doprave na Slovensku.

1. Navrhujeme zníženie podielu spoplatnených ciest

2. Navrhujeme zníženie sadzieb mýta na cestách 1. triedy

3. Navrhujeme diferencovať výšku pokút podľa závažnosti jej uloženia

4. Znížiť daň z motorových vozidiel

5. Navrhujeme znížiť spotrebnú daň z minerálnych palív 

6. Navrhujeme navýšenie najväčšej prípustnej hmotnosti

7. Navrhujeme úpravu Smernice ku Zákonu č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách

http://www.teraz.sk/ekonomika/podla-unas-je-ucelove-ze-rezort-do/16912-clanok.html

Ingrid Rosová - predsedníčka UNAS

26. júl 2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Stanovisko UNAS k oznamu, že sa nebudú osádzať značky označujúce
spoplatnené úseky

Pred zavedením el. mýta značky upozorňujúce na začiatok a koniec spoplatneného úseku nechýbali.

Ako je možné, že po troch rokoch fungovania el. mýta, ktoré kompetentní neustále prezentujú ako nesmierne výnosné oproti starému systému, nemá NDS financie na osadenie dopravných značiek?

Kde sú všetky tie milióny z výberu mýta? A kde sú všetky peniaze, ktoré boli vybrané od nič netušiacich vodičov na pokutách na neoznačených cestách? 

Spoplatnené úseky neustále pribúdajú a teda odpoveď typu "Značky osádzať nebudeme, lebo vodiči si zvykli" je úplne scestné.  

 

Reportáž : "Na mýtne značky nie sú peniaze" sa začína : 5. min. 50 sek.

http://www.stv.sk/online/archiv/spravy-stv?id=49794&date=2012-07-22&section=27752

Jana Sarvašová - UNAS

22. Júl 2012

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Odpovede na otázky redaktorky spravodajstva STV  

Mgr. Evy Kopaničákovej

6. júl 2012

1. Prečo musia kamionisti prechádzať cez dediny, ktoré sú s týmto riešením často veľmi nespokojné (spôsobuje to opotrebovanie ciest, hluk, poškodenia domov)?

1. Deje sa tak z dôvodu, že zavedenie elektronického mýta na Slovensku bolo nesystémové, nepripravené a nespravodlivé, čo má za následok zmenu obvyklých dopravných tokov. Osádzanie zákazových dopravných značiek zmierňuje dopady na obyvateľstvo, v žiadnom prípade však nerieši príčinu tohto problému. Dopravcovia sú nútení využívať tieto trasy z dôvodu, že ich klienti  nie sú schopní tieto zvýšené náklady za mýto premietnúť do ceny za prepravu, nakoľko taktiež denne bojujú s existenčnými problémami.

 

2. Ako by ste si predstavovali zmeny mýtneho systému, ktoré má navrhnúť Ministerstvo dopravy a premietnuť do praxe by sa mali v priebehu 2013?

2. Každopádne by to mali byť zmeny, ktoré prirodzeným spôsobom upravia dopravné toky do stavu, v akom sa nachádzali pred zavedením mýta, a ktoré vyhovovali aj obyvateľstvu tejto krajiny. Konkrétne sa jedná o úpravu sadzieb smerom dole a zníženie podielu spoplatnených ciest prvej triedy, nakoľko súčasný stav, ktorý na Slovensku máme, nemá obdobu v žiadnej z krajín EÚ. Pokiaľ sa daná situácia bude riešiť ďalšími represiami dopravcov, bude to mať za následok krach ďalších dopravných spoločností, čo v konečnom dôsledku bude znamenať nárast nezamestnanosti.

 

Reportáž : "Dedinčania nadávajú na kamiónistov" začína 17. min. 50 sek. 

http://www.stv.sk/online/archiv/spravy-stv?date=2012-07-06&id=49701

6.Júl 2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Reakcia na "Ozdravný balíček" vlády Róberta Fica
 
Z úst Róberta Fica sme už niekoľkokrát počuli, ako sa pripravuje na zdaňovanie takzvaných bohatých. V ozdravnom balíčku sa však jasne uvádzajú fakty, ktoré sa najviac dotknú práve strednej a chudobnej vrstvy. Tí, ktorí tu v týchto ťažkých časoch vytvárali pracovné miesta a najviac prispievali do štátnej pokladnice, budú týmito opatreniami zlikvidovaní. Nie je predsa mysliteľné, aby sme do práce chodili len preto, aby sa napĺňala štátna pokladnica, a my aby sme doslova živorili.
Ingrid Rosová, predsedníčka Únie autodopravcov Slovenska
 
http://ekonomika.sme.sk/c/6425764/podnikatelom-sa-nepaci-sposob-akym-ide-fico-konsolidovat.html#ixzz1yJP8T4Fc
19.6.2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Truckers bemoan crisis conditions
 
SLOVAK road transport firms are complaining about tough times in their industry. Many were struggling even before the arrival of the global financial and economic crisis, and the subsequent economic contraction has worsened conditions and squeezed their already thin margins, driving many to the verge of bankruptcy. The outlook for 2012 is not exactly rosy either, especially given the continuing rise in the cost of fuel and the uncertain forecasts for economic growth.
Ingrid Rosová, the chairwoman of the Slovak Union of Motor Carriers (UNAS), describes the current situation in road transport industry as deplorable.
“Compared with neighbouring countries we are the worst off,” Rosová told The Slovak Spectator. “Toll fees are incredibly high, we pay vehicle taxes even though most second and third-category roads are inaccessible to trucks over 12 tons, and we can only dream about a cut in the excise tax on diesel.”
According to Rosová, carriers in neighbouring countries have incomparably lower costs.
“When we compare this with the pre-crisis period, I believe that even though the situation in cargo road transport was at the limit of sustainability at that time, that has now been surpassed to a huge extent,” Rosová said.
 
Rastislav Brenčič, who manages DHL Freight in Slovakia and Romania, described the situation across the whole eurozone in 2011 as “complicated”. This led to a 30 percent drop in road transport capacity, he wrote in a company press release last October.
Rosová added that due to their high costs Slovak hauliers cannot compete and foreign hauliers offering lower prices have penetrated the Slovak market.
In the opinion of DKV Euro Service, which provides services for road carriers, 2011 was a very complicated year, the SITA newswire wrote on January 4. The company put the almost 20-percent jump in the price of diesel, an increase in vehicle taxes, VAT rising from 19 to 20 percent, and the redirection of trucks over 12 tons from second and third-category roads to tolled first-category roads, as the factors squeezing the margins of carriers to a critical level. Some carriers went bankrupt and most of those who survived were not able to create reserves for the future.
“We are afraid that this situation will not improve in 2012,” Ondřej Pavlík, the executive director of the Slovak and Czech arm of DKV Euro Service, told SITA. “On the contrary, with regards to the increasing growth in diesel prices and the planned hike in taxes, the pressure on carriers could increase and some of them could be forced to drive at rates below their costs in order to be able to pay leasing instalments on their vehicles.”
 
Rosová of UNAS shared this bleak assessment.
“I would be glad if at least those carriers which have endured so far continue to survive,” Rosová said. “A lot of road carriers have terminated their operations, since conditions for this business in Slovakia are catastrophic.”
Road transport firms want to open discussion about conditions for their business in Slovakia with the new government. UNAS has already announced seven basic requirements in order to make Slovak carriers competitive with foreign carriers. These include reducing the number of tolled roads, a reduction in tolls on first-category roads, differentiation of fines depending on the seriousness of offences, a reduction in vehicle tax as well the excise tax on motor fuels, and an increase in the maximum allowed vehicle weight.
Expensive fuel
 
This year’s increases in the price of motor fuels are causing new wrinkles on the foreheads of Slovak truckers. As their businesses already operate on thin margins, they need to pass on the higher fuel prices in their prices.
But due to strong foreign competition, they say, their customers are refusing to accept increases.
“The Pole, the Hungarian, the Turk, the Romanian, etc, will carry it for me cheaper,” Rosová said, citing answers by customers to price-hike proposals made by Slovak carriers.
She claims that diesel in Slovakia is among the most expensive in the region and ascribes the current problems with high motor fuel prices to a monopoly producer and supplier of motor fuels in Slovakia, as well as the deaf ear the Slovak government has turned to this issue so far.
To redress the situation UNAS proposes, as one of its seven requirements, a reduction in the excise tax on diesel from the current €368 per 1,000 litres to €330. In Poland the equivalent tax is €327.11 and in Hungary €355.49 per 1,000 litres.
UNAS hopes that this will prompt Slovak carriers not only to refuel in Slovakia, but also for truckers from other countries to contribute to the Slovak state budget by refuelling here.
From the viewpoint of DKV Euro Service, apart from tolls, rising diesel prices are the biggest challenge road carriers currently face.
Yvetta Kheilová of DKV Kartengeschäft, part of DKV Euro Service, said diesel prices without VAT increased by 10.7 percent on average in 2011 in the countries in which it operates. Prices have gone up by another 6 percent in just the first three months of 2012.
“Carriers mostly work with a very low margin, which in any case cannot cover these increasing costs,” said Kheilová. “Thus we can expect the higher risk rate of doing business in road transport to continue.”
More From Transport
 
9 APR 2012 (úryvok) Jana Liptáková - Transport
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vyjadrenie UNAS do prílohy Doprava a Logistika, ktoré sú súčasťou HN

Bratislava 21. marca (TASR) – Autodopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska (UNAS) chcú predostrieť novej vláde sedem návrhov na zmeny v oblasti dopravy. Je medzi nimi napríklad návrh na zníženie podielu spoplatnených ciest, pokles sadzieb mýta za cesty prvej triedy i nižšia daň z motorových vozidiel.
      "Máme sformulovaných sedem základných návrhov zmien na novú vládu. Ide o najpálčivejšie problémy v doprave, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú tento sektor," priblížila nová predsedníčka UNAS Ingrid Rosová. 
      Dopravcovia tak navrhujú znížiť podiel mýtom spoplatnených ciest, keďže Slovensko má podľa nich najvyšší podiel spoplatnených ciest spomedzi krajín so zavedeným elektronickým mýtom. To podľa UNAS nepriaznivo postihlo okrem cestnej nákladnej dopravy aj cestovný ruch a turizmus.
      Zároveň chcú znížiť daň z motorových vozidiel. "Vo všetkých krajinách sa po zavedení elektronického mýta daň z motorových vozidiel znížila," odôvodňujú autodopravcovia v návrhu. V súčasnosti má Slovensko podľa UNAS najvyššiu daň z motorových vozidiel v Európe. Medzi ďalšie návrhy združenia patrí okrem zníženia mýtnych sadzieb na cestách prvej triedy napríklad aj diferencovanie výšky pokút podľa závažnosti ich uloženia a zníženie spotrebnej dane z minerálnych palív.
      UNAS dúfa, že sa mu v prípade týchto návrhov podarí nájsť spoločnú reč s novou vládou. Či združenie následne pristúpi prípadne aj k štrajku alebo nie, bude totiž podľa Rosovej záležať aj od postoja vlády. "Pokiaľ ide o novú vládu, necháme sa prekvapiť," skonštatovala Rosová. Zároveň dúfa, že sa v novom kabinete niekto nad ich návrhmi reálne zamyslí. "A tiež, že pochopí, že tak, ako sú výhodné pre nás, sú výhodné aj pre štát," dodala.
      Podľa nej nie je správne, aby sa združenie UNAS vnímalo ako subjekt, ktorý chce len a len štrajkovať. "UNAS nikdy v minulosti, a ani teraz pri kompletnej výmene predsedníctva nebolo združením, ktoré sa bezhlavo vrhalo do štrajkov. Je to už len posledné štádium, keď zlyhajú všetky klasické, slušné a pokojné metódy," opísala Rosová.
      Dopravcovia združení v Únii autodopravcov Slovenska protestovali po prvý raz proti elektronickému mýtu v januári 2010. Zablokovali vtedy Rožňavskú ulicu v Bratislave, no aj prístupové cesty do ďalších miest na Slovensku. Štrajk skončil niekoľkými ústupkami zo strany vlády. Napríklad znížením spotrebnej dane na naftu. O rok na to, v januári 2011 vyhlásili autodopravcovia opäť štrajkovú pohotovosť a hrozili ešte horšími protestmi ako v roku 2010. Nakoniec však po ústupkoch zo strany ministerstva dopravy k štrajku a blokáciám nedošlo. O chuti na prípadný štrajk hovorilo združenie aj začiatkom roka 2012.

5. Apríl 2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ROZHOVOR - Záujmové združenia

Zastať sa dopravcov
 
Na výročnej januárovej členskej schôdzi Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), dovtedajšie vedenie odstúpilo a bolo zvolené nové 5-členné predsedníctvo. To si zo svojich radov zvolilo za predsedníčku Ingrid Rosovú (42), ktorú sme požiadali o rozhovor.
 
 
Pre rok 2010 ste skončili v rámci 11. ročníka Podnikateľky Slovenska v hlavnej kategórii na 3. mieste. Čo vás viedlo ísť práve do oblasti cestnej dopravy?
 
Istým spôsobom aj náhoda. Aj keď rodičia pracovali v oblasti cestnej dopravy, a už ako dieťa som poznala autobus, či kamión a starosti okolo nich. Pracovala som v bývalej špedičke CT Cargo a od začiatku v pobočke Nagel Slovensko. Vyškolená som bola teda z každej strany. Svojho času som dostala ponuku založiť a viesť dopravnú firmu. Majitelia si kúpili nákladné vozidlá a predpokladali, že budú veľmi dobre zarábať. Keď však začínate, musíte veľa investovať a peniaze z cestnej dopravy sa vám vrátia až po rokoch veľkej driny. Keď majitelia nemali taký zisk, ako predpokladali, chceli s firmou skončiť. Pre mňa to bola príležitosť ju odkúpiť a byť vo vlastnom. Aj keď dnes to nie je tak, ako pred 20 rokmi. Dopravcovia krachujú. Sektor na Slovensku je v porovnaní so susedmi vôbec nekonkurencieschopný.
 
Čo vás drží potom pri robote? Akú máte motiváciu?
 
Som adrenalínový typ. (Smiech) Každopádne poteší ma každý dobre zrealizovaný obchod a hlavne, ak je aj zaplatený. Taktiež je veľmi dôležité ak  mám na trhu takého obchodného partnera, s ktorým môžem komunikovať na rovnocennej úrovni. Na Slovensku je dopravca bitý z každej strany. Je zaužívané povedomie, že v prvom rade je to podvodník, ktorý obchádza dane, a zo strany objednávateľa prepráv je nezriedka braný ako podriadený zamestnanec. Vybudovať si korektné kontakty je na Slovensku problém. Čo ma teší je, že vo firme mám dobrý kolektív, musím si zaklopať.
 
Ste novou predsedníčkou UNAS-u. Nie je jednoduché dať sa na politiku. Je podľa vás dôležité nejakým spôsobom sa angažovať? Môžete sa venovať predsa len firme...
 
Určite. Musíme sa angažovať. Aj keď som nebola predsedníčka chodila som na niektoré rokovania únie s ministerstvom dopravy. A bola som prekvapená, že znalosť problémov cestnej dopravy je malá. Preto sa treba angažovať a presviedčať ľudí štátneho a samosprávneho aparátu, aká je realita v praxi. Keby sme čakali, čo nám len štátna správa uzákoní, už by sme tu ako dopravcovia neboli. Treba neustále na otvorené otázky búšiť, pretože aj politici a úradníci chcú mať pokoj a robia kompromisy. A kto sa neozýva, ťahá za kratší koniec.
 
Do ktorých otázok treba podľa vás napríklad búšiť?
 
Napríklad do riešenia zákazových značiek pre vozidlá nad 12 t na cestách II. a III. triedy. Zákazy zasa len likvidujú našich ľudí. Pritom cestní dopravcovia platia obrovské sumy na daniach z vozidiel, z ktorých sa financuje celý chod samospráv, nielen cesty. Povedzte mi, čo bude, keď nebudú slovenskí dopravcovia? Kto zaplatí dane, z čoho bude mať samospráva príjmy? Chceme tiež znížiť daň z motorových vozidiel o 70 %. Tá je v súčasnosti jedna z najvyšších v Európe. V Nemecku sa pohybuje napríklad na úrovni 960 eur, u nás v priemere 2 200 eur pre návesovú súpravu. Na Slovensku máme najvyšší podiel spoplatnených ciest elektronickým mýtom (4,8 %), kým v Nemecku je to 1,9 % a napríklad v Rakúsku 2,1 %. Chceme znížiť sadzby mýta na cestách I. triedy, ktoré priamo vplývajú na zlú situáciu autodopravcov. Nezanedbateľná je pre nás aj diferenciácia výšky pokút na úseku mýta podľa ich závažnosti. Myslíme si, že aj na Slovensku by sme mohli mať navýšenú najvyššiu prípustnú hmotnosť na 48 t zo súčasných 40 t a urgentne treba riešiť nutnosť zaťaženia pri kontrole účinku prevádzkových bŕzd v rámci STK.
 
Čo v Únii autodopravcov Slovenska zachováte, čo chcete priniesť nové?
 
Založili sme novú procesno-právnu skupinu, ktorá sa vyslovene bude zameriavať len na právne otázky, ktoré sa týkajú združenia. Podali sme viaceré podnety aj na európskej úrovni, preto ich treba sledovať a dotiahnuť. Nové predsedníctvo chce rozprúdiť členské aktivity. Máme rozpracovanú agendu, ktorá tak, ako v období štrajkov určuje koordinátorov, ktorí budú pôsobiť v regiónoch. Tí budú komunikovať s členmi vo svojej oblasti, riešiť problémy, vymieňať si informácie, stretávať sa. Od koordinátorov pôjde výstup predsedníctvu, ktoré bude otázky riešiť voči štátnym i samosprávnym organizáciám. Musíme sa zomknúť opäť tak, ako pred dvomi rokmi. Ľudia sú už demotivovaní. Často pozerajú, či im niečo príde na účet alebo nie, už nevládzu bojovať a niečo riešiť .
 
Neodradilo vás, že bývalé vedenie pri odstúpení skonštatovalo, že práca bola vyčerpávajúca a je už unavené?
 
Nie.  Aj keď som bola doteraz členkou únie, chodila som s vedením na rokovania. Takže nešla som úplne do neznámeho prostredia a vedela som, čo ma čaká. Akurát teraz mám väčšiu zodpovednosť, pretože nemôžete každému vyhovieť. Áno ide o prácu navyše popri vedení vlastnej firmy, ale nebojím sa jej.
 
Prečo ste svojho času vstúpili do UNAS-u?
 
Práve preto, čo začal robiť. Ešte nebol ani založený, a už ľudia mrzli na Rožňavskej ulici v Bratislave. Na začiatku to bolo o pár správnych ľuďoch. Každý z nich poznal ďalších, ktorí prišli. Bola to sila, ako nám ľudia držali palce a dodnes nie som presvedčená, že bolo dobre, keď sme odtiaľ odišli. Ak by sme ostali, mohli sme dosiahnuť aspoň niečo. Vtedy sme riešenie vecí spustili, ale nepomohlo nám to. UNAS si ma získal srdcom bojovať za veci pre dopravcov. 
 
Vzťahy medzi vedeniami ČESMAD-u a UNAS-u boli svojho času napäté. Viete si spoluprácu vôbec predstaviť?
 
Myslím, že je možná. Z vyjadrení prezidenta združenia pána Jančoviča vyplýva, že majú agendu, ktorú sme nastolili v čase, keď sme začali na Rožňavskej  ulici a zakladal sa UNAS. Vtedy to vyzeralo, že ČESMAD s nami vedie tichú vojnu. Teraz sa podľa mňa karta otočila a postrehli, že situácia v doprave je veľmi zlá. Prienik agendy medzi našimi subjektmi tu je. Rokovaniam sa určite nebudeme vyhýbať. Spoluprácu si viem predstaviť, pretože to, čo robíme je pre všetkých dopravcov.
 
U časti verejnosti a politikov máte imidž, že ste radikálni dopravcovia, ktorí všetko blokujú, vyvíjajú nátlak a okamžite štrajkujú a nerokujú. Vidíte to tak aj vy?
 
Určite nie. Štrajk je posledná možnosť, ak ide o závažné problémy, ktoré môžu ohroziť podstatu živobytia firiem, a ak sa pritom niekto rokovaniam na riešenie problému vyhýba alebo ich dlho naťahuje. Vtedy naozaj iná možnosť nie je. Nepovedala by som, že sme vyslovene tí, ktorí len štrajkujú. Ale keď nie je na výber, máme z pohľadu ohrozenia svojej existencie odvahu ísť do štrajku. Nemôžeme čakať na zázrak, kávičkovať alebo počítať, že sa niečo vyrieši samé. Áno, nemáme problém rokovať, ale potrebujeme problémy riešiť, nie odkladať. To je na Slovensku národný šport. Presúvať riešenia z jedného ministerstva na druhé, z jedného úradníka na ďalšieho, pričom výsledkom sú len hodiny rozprávania. Treba hľadať alternatívy, aj my chceme radšej vždy rokovať. Len ČESMAD sa dopravcov, keď veľmi horelo, nezastal. My sme to urobili, aj za cenu blokády Rožňavskej ulice. A nakoniec pozrite sa, dnes štrajkujú aj lekári, učitelia...
 
Čo chcete robiť pre získavanie a udržiavanie svojich členov? Jedna vec je lobing, druhou ekonomická činnosť.
 
Možno z istého pohľadu, čím viac členov, tým lepšie. Ale robiť nejakú bilboardovú kampaň alebo inzerciu nemá zmysel. Ľudia musia vidieť, že pre nich niečo robíte. Ak to vidia, tak prídu. Snažíme sa pomáhať dopravcom aj bez poplatkov. Máme dobrovoľné členské. Každý zaplatí podľa svojich možností. Ľudia peniaze nemajú, a my nemôžeme čakať zázraky. Projekty ekonomického charakteru máme rozpracované a určite prídu. Sme však mladá organizácia a našou prvoradou snahou bola úprava legislatívy  tak, aby sa na Slovensku dalo podnikať a slušne žiť, nie živoriť.
 
Raster:
AGENDA NOVÉHO VEDENIA UNAS
 
- Zníženie dĺžky spoplatnenej infraštruktúry mýtom
- Zníženie sadzieb mýta na cestách I. triedy
- Odstupňovanie výšky pokút na úseku mýta podľa závažnosti
- Zníženie daní z motorových vozidiel
- Zníženie spotrebnej dane z motorovej nafty
- Zvýšenie najvyššej prípustnej hmotnosti
- Úprava zákona č. 725/2004 Z. z. v otázke váženia a naloženia pri STK
 
Text: Roman Kment, foto: archív I.R.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Vyhlásenie Únie autodopravcov Slovenska - UNAS

 

            Únia autodopravcov Slovenska ostro odsudzuje kritické výroky zodpovedných za stav a zjazdnosť vozoviek na adresu profesionálnych vodičov, ako aj autodopravcov. Žiadame zodpovedných, aby  prestali šíriť  polopravdy a nepravdy a poškodzovať dobré meno profesionálnych vodičov +  dopravcov a to len preto, aby prekryli svoju vlastnú neschopnosť udržať stav vozoviek vo vyhovujúcom stave. Z dôvodu ich opakujúceho sa zlyhávania vznikajú nemalé majetkové ujmy a to nie len dopravcom, ale všetkým motoristom. Okrem toho všetkých účastníkov cestnej premávky tým vystavujú  riziku ohrozenia na zdraví a živote. Považujeme za absurdné, že práve tí ktorí nesú zodpovednosť za katastrofálnu situáciu na cestách,  útočia na tých, ktorí musia znášať následky za ich neschopnosť.  Chceme opäť upozorniť na fakt, že na Slovensku sa vyberá mýto aj na cestách za ktoré sa v iných krajinách neplatí, no aj napriek tomu kompetentní nie sú schopní udržiavať vozovky ani v takom stave, v akom boli v čase pred výberom el. mýta. Kto má teda prospech z výberu mýta ak nie občania tejto krajiny?   

 

Ingrid Rosová,  predsedníčka Únie autodopravcov Slovenska -UNAS

Dunajská Streda, 17.2.2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Odpovede na otázky Soni Nyitrayovej pre Plus 7 dní
 
1. Prekvapil vás výsledok volieb? 
 
Výsledky volieb ma "viac - menej" neprekvapili, nakoľko mentalita slovenského národa mi je známa.
 
2. Aká vládna koalícia by bola najväčším prínosom pre občanov   
a prečo? 

Nakoľko sú výsledky volieb známe a vyjadrenia potencionálnych koaličných partnerov tiež, je táto otázka už bezpredmetná.


3. Očakávate, že sa v najbližších rokoch zvýši životná   
úroveň ľudí? 

Určite neočakávam. Vzhľadom k tomu, že je hospodárska a  ekonomická situácia katastrofálna, nie je možné očakávať akékoľvek zlepšovanie životnej úrovne.


4. Čo by mala nová vládna koalícia urobiť najskôr ako   
najdôležitejšie kroky?
 
Predstavujem si, že nová vláda by nemala byť kreovaná z tých istých "odborníkov" ako v rokoch 2006 až 2010 a mala by pokračovať v ukončení vyšetrovania všetkých otvorených káuz z posledného obdobia.

 

9. Marec 2012

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zmeny vo vedení Únie autodopravcov Slovenska

 

            Ako už bolo médiami zverejnené, na Valnom zhromaždení Únie autodopravcov Slovenska – UNAS - , ktoré sa konalo dňa 15.1.2012 vo Zvolene, došlo ku zmenám vo vedení UNAS-u. Staré predsedníctvo, vedené pánom Jaroslavom Polačkom odstúpilo a Valné zhromaždenie navrhlo a schválilo 5 nových členov Predsedníctva UNAS-u. Aj keď sa prvotne v médiách v súvislosti s novým vedením objavili rôzne mená, na zasadnutí nového predsedníctva UNAS-u, ktoré sa konalo dňa 26.1.2012 v Novej Dedine pri Leviciach bolo definitívne rozhodnuté o postoch v novom predsedníctve nasledovne:

p. Rosová Ingrid,  predsedníčka

p. Tomek Jaroslav, podpredseda

p. Lakota Ján, tajomník

p. Gunár Eugen, člen predsedníctva

p. Sopúch Vladimír, člen predsedníctva

Pani Rosová bola zároveň vymenovaná za štatutárny orgán UNAS-u.

            Tiež došlo ku zmenám v Revíznej komisii UNAS-u, ktorá bude v novom funkčnom období pracovať v tomto zložení:

p. Špánik Karol, predseda revíznej komisie

p. Suchý Ľuboš, člen revíznej komisie

p. Kučera Jozef, člen revíznej komisie

            Na Valnom zhromaždení vo Zvolene zároveň došlo ku vytvoreniu novej, procesno - právnej komisie, ktorá bude dohliadať na právne problémy dotýkajúce sa Únie, a bude pracovať v tomto zložení: 

p. Polaček Jaroslav

p. Páleš Rudolf

p. Harťanský Ján

            Odstupujúci predseda pán Polaček poďakoval všetkým členom Únie za predchádzajúcu spoluprácu, ako aj za dôveru počas dvojročného obdobia, počas ktorého bol predsedom združenia UNAS a poprial novému vedeniu veľa síl a odhodlania v boji za práva a presadzovanie požiadaviek  dopravcov.

 

 

Nová Dedina, 26.1.2012

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zvolen 15.01.2012

Únia autodopravcov vstupuje do nového roka s novými tvárami

 

Na výročnej schôdzi Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) celé vedenie odstúpilo. „Po viac ako dvoch rokoch boja za pravdu a vyjednávania s neodborníkmi v štátnej sfére a politikmi, ktorí vidia len svoje ciele a ignorujú spravodlivosť, sme unavení.  Je čas si oddýchnuť a venovať  sa rodine a menej náročným úlohám,“ uviedol odstupujúci predseda Jaroslav Polaček. Novým predsedom sa stal Vladimír Sopúch z Ružomberka. „Nebudem dopredu prezrádzať naše prvé kroky. Po ukončení výročnej schôdze sme sa v  predsedníctve  uzniesli, že do 15-tich dní zasadne nové predsedníctvo, ktoré sa vyjadrí ku všetkým otázkam týkajúcich sa budúcnosti,“ uviedol nový predseda.

Na výročnej schôdzi členovia zhromaždenia okrem štandardných úkonov, ktoré je potrebné vykonať v zmysle stanov, zriadili novú komisiu s názvom „procesno – právna“.  Jej úlohou je zabezpečiť  plynulé pokračovanie právnych sporov, sťažností a podnetov.  Jej predsedom sa stal odstupujúci predseda Ing. Jaroslav Polaček. „Proti Slovenskej republike sme v decembri podali sťažnosť  na Európskom súdnom dvore pre ľudské práva v Štrasburgu za nesprávne postupy orgánov verejnej moci. V súčasnosti máme rozpracovaný jeden z ďalších podnetov na ústavný súd a novú žalobu na Ministerstvo dopravy v súvislosti s mýtnym tendrom,“ zdôvodnil svoje rozhodnutie pri preberaní funkcie predsedu komisie Polaček.

 

 

S pozdravom

Ing. Jaroslav Polaček